آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار

آیا با نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق آشنایی دارید؟

آیا می‌دانید در زمان ایجاد مشکل در این سیستم چه اقداماتی را انجام دهید؟

در این مقاله پاسخ تمام پرسش‌های بالا را به طور کامل و جامع خواهیم دانست. همان‌طور که می دانید در بسیاری از مکان‌ها وجود سیستم‌های هشدار بسیار ضروری و لازم است. اما در این سیستم‌ها نیز مانند هر سیستم دیگری ممکن است خرابی‌هایی ایجاد شود و در بسیاری از مواقع باعث کلافگی افراد شود. در این زمان اگر با نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق، آشنایی داشته باشید، می‌توانید مشکلتان را در کمترین زمان ممکن حل کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که سیستم اعلام هشدار شما به دود حساس است، حال ممکن است که دتکتور (حسگر) زمانی که متوجه دود در محیط اطراف می‌شود و شروع به بوق زدن می‌کند، تحت عادی شدن شرایط صدای بوق قطع نشود. در این زمان به احتمال زیاد دچار کلافگی خواهید شد و اگر ندانید که برای قطع صدا چه کاری انجام دهید، سردرگم خواهید بود.

اما در این مقاله تمام راه حل‌های موجود برای حل این مشکل را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد. با خواندن این مقاله یک بار برای همیشه با نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق، آشنا شوید.

خطاهایی که ممکن است در سیستم اعلام حریق رخ دهد

قبل از آن که به بررسی نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق بپردازیم، لازم است با مشکلاتی که ممکن است در این سیستم رخ دهد، آشنا شویم. در این بخش به بررسی این مشکلات می‌پردازیم:

دو مشکل اساسی ممکن است که در این سیستم‌ها رخ دهد:

  • آلارم بر اثر اشتباه دتکتور، پنل و شستی
  • به صدا درآمدن آلارم‌های ناخواسته

تاکنون نام آلارم کاذب را شنیده‌اید؟ باید بدانید که این آلارم معمولا به دلیل ایجاد خرابی در یکی از تجهیزات سیستم مثل دتکتور، پنل و یا شستی ایجاد می‌شود. آلارم کاذب ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که رایج‌ترین این عوامل عبارت‌اند از: جریان گذرا در مدار کشف حریق، جریا باد، سوختن دتکتور و غیره. آلارم‌های کاذب یکی از مشکلات رایجی است که در سیستم اعلام حریق خودکار اتفاق می افتد و معمولا به دلیل استفاده نادرست از تجهیزات آلارم در مواقع غیر ضروری به صدا در می‌آید.

آلارم‌های ناخواسته نیز یکی دیگر از خرابی‌ها در سیستم اعلام حریق است. اما لازم است بدانید که عواملی همچون آتش سوزی در فعال شدن این سیستم‌ها تأثیری ندارد و معمولا عوامل دیگری باعث می‌شوند سیستم فعال گردد. عواملی که معمولا در به وجود آمدن این آلارم دخیل هستند، عبارت‌اند از: دود ماشین، دود سیگار، حرارت بخاری و غیره. در نتیجه باید بگوییم که حریق، عامل ایجاد آژیر نمی‌باشد.

از مشکلات دیگری که ممکن است در این سیستم رخ دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نصب اشتباه تجهیزات سیستم نیز ممکن است در بسیاری از مواقع باعث به وجود آمدن صدا در سیستم شود.

در بسیاری از مواقع افراد با نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق و نگهداری آن آشنایی ندارند، همین امر موجب می‌شود آژیر سیستم در مواقع عادی نیز به صدا درآید.

وجود گرد و غبار، پخت و پزهای روزانه، حشرات، دود سیگار نیز می‌تواند عامل ایجاد آلارم در سیستم باشد.

نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق

درست است که برای نجات جان انسان در بسیاری از مواقع، وجود سیستم اعلام حریق بسیار لازم و ضروری است. اما در برخی از مواقع نیز همین سیستم کارآمد ممکن است مشکلاتی را برای افرادی که در محیط اطراف سیستم هستند، به وجود آورد.

معمولا این سیستم را باید در تمام اتاق‌های ساختمان نصب کرد، اما این سیستم نیز مانند هر وسیله‌ی دیگری ممکن است دچار خرابی شود. در این زمان اگر با نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق آشنایی داشته باشید، در مواقع اعلام آلارم‌های غیر ضروری کلافه و سردرگم نخواهید شد و با بررسی سیستم، مشکل به وجود آمده را تشخیص داده و در اسرع وقت موفق به رفع آن خواهید شد.

در بخش‌های بعدی قصد داریم راه حل‌های ساده‌ای را شرح دهیم که با دانستن آن‌ها در صورت عملکرد نادرست تجهیزات سیستم، بتوانید به راحتی مشکل به وجود آمده را حل کنید.

به عوان مثال فرض کنید که خرابی در هشدار دهنده‌های آتش به وجود آید، در این زمان بوق سیستم به صدا در می‌آید و در صورت قطع نشدن، باعث آزار افراد در محیط اطراف خواهد شد. برای متوقف کردن بوق در سیستم، چند راه حل ساده را در ادامه نام برده و هر کدام را به طور جداگانه شرح خواهیم داد.

شش راه ساده جهت نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق عبارت است از:

  • تنظیم مجدد حسگر دود
  • تعویض باتری‌ها
  • تمیز کردن گرد و خاک
  • تست حسگر بدون باتری
  • تعویض حسگر دود
  • دانستن دستورالعمل‌ها و کمک گرفتن از آن‌ها

در بسیاری از مواقع حسگر دود را می توان به صورت مجدد تنظیم کرد و صدای بوق سیستم را متوقف نمود. معمولا این راه در اکثر مواقع بسیار کمک کننده است. در بخش بعدی این مورد را به صورت دقیق‌تر توضیح خواهیم داد.

اگر صدای بوق متوالی را از حسگر دود شنیدید، راه حل‌های زیر را امتحان کنید.

تنظیم مجدد حسگر دود یکی از راه ها جهت رفع خطای سیستم اعلام حریق

تنظیم مجدد حسگر دود یکی از راه‌های تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق می‌باشد. معمولا در بسیاری از وسایل، در زمان خرابی به جای آن که در اول اقدام به خرید قطعه‌ای مثل باتری جدید کنیم، از راه حل ساده‌ای همچون تنظیم مجدد و یا ریست دستگاه استفاده می‌کنیم. معمولا استفاده از این راه حل در بسیاری از مواقع جواب می‌دهد. اما لازم است که بدانید برای آن که بخواهید یک حسگر دود را مجدد تنظیم کنید، لازم است که راه پیچیده‌تری را طی کنید. برای آن که یک سیستم هشدار دهنده‌ی آتش را مجدد تنظیم کنید، لازم است که چند راه را طی کنید. این مراحل عبارت‌اند از:

از داخل فیوز، برقی که به حسگر دود مربوط می‌شود را قطع کنید.

از قابی که بر روی حسگر نصب شده است، آن را باز کرده و از منبع برق آن را جدا کنید. برخی از حسگرها را لازم است که از سقف جدا کنید، زیرا این نوع از حسگرها با باتری کار نمی‌کنند و با جدا کردن از سقف برق آن‌ها قطع می‌شود.

اما در صورتی که با باتری، حسگر کار می‌کند، لازم است که از داخل حسگر دود، باتری را خارج کنید.

پس از آن که باتری را از حسگر دود خارج کردید، لازم است که به مدت پانزده الی بیست دقیقه، دکمه‌ی تست را فشار دهید.

اکنون لازم است که در حسگر دود، باتری جدید را جایگزین کنید و مجدد آن را به منبع برق وصل کنید.

از قسمت فیوز، برق را وصل کنید.

حسگر را مجدد روی محل مناسب خود، نصب نمایید.

تاکنون نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق را در یک راه ساده شرح دادیم، در ادامه به توضیح راه حل دیگری خواهیم پرداخت.

تعویض باتری ها یکی دیگر از راه های تعمیر سیستم اعلام حریق

در این بخش به توضیح راه حلی خواهیم پرداخت که با انجام دادن آن سریعا صدای بوقی که از حسگر دود می‌آید، قطع خواهد شد. این راه حل عوض کردن باتری می‌باشد. در ابتدا لازم است که بدانید باید هر شش ماه یک بار، باتری حسگر دود را عوض کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، شنیدن صدای آزار دهنده‌ی بوق، به احتمال زیاد به دلیل تعویض نکردن باتری حسگر دود است.

در صورتی که لازم شد باتری را عوض کنید، باید توجه داشته باشید که نحوه‌ی قرار گرفتن باتری‌ها و همچنین محل قطب‌ها به چه صورت است. در صورتی که به این مورد توجه نکنید ممکن است که باتری‌ها در جای درست خود قرار نگیرند و یا قطب‌های باتری را به اشتباه جاگذاری کرده باشید. در صورتی که جاگذاری اشتباه انجام دادید، صدای بوق همچنان ادامه خواهد داشت. در نهایت دقت داشته باشید که قبل از برداشتن باتری‌ها، محل قرارگیری آن‌ها را به شکل دقیق در ذهن خود بسپارید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

در ادامه به بررسی راه‌های دیگری از بحث نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق، خواهیم پرداخت.

تعمیر سیستم اعلام حریق با تمیز کردن گرد و خاک های سیستم

اگر با تنظیم مجدد و یا تعویض باتری‌ها مشکل حل نشد، لازم است که به سراغ راه حل‌های دیگری از نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق بروید. ایجاد آلارم کاذب در حسگرهایی که بدون باتری کار می‌کنند، می تواند به دلیل تجمع گرد و غبار باشد. در نتیجه لازم است که گرد و غبار و کثیفی‌هایی که بر روی حسگر دود به وجود آمده است را کامل پاک کنید تا سیستم بتواند باز به درستی عمل کند.

همچنین عملکرد نادرست حسگر ممکن است به دلیل ایجاد تار عنکبوت‌های زیاد و یا نفوذ شیء و یا موجود دیگری به درون حسگر دود باشد. در نتیجه باید بگوییم وجود ذرات تجمع یافته در حسگر دود می‌تواند باعث عملکرد نادرست حسگر دود شود.

اگر صدای بوق پس از درآوردن باتری همچنان ادامه داشت، می‌توانید از یک دمنده‌ی هوا استفاده کنید.دمنده‌ای مشابه دمنده‌ی هوایی که برای تمیز کردن کیبرد استفاده می‌شود. با استفاده از دمنده‌ی هوا، به درون دریچه‌های هشداردهنده، هوا را فرستاده و سیستم را به طور کامل تمیز می‌کنید. همچنین در زمانی که می‌خواهید باتری سیستم را هم عوض کنید، می‌توانید به تمیز کردن گرد و خاک‌ها نیز مشغول شوید.

تست حسگر بدون باتری

از دیگر راه‌هایی که می‌توان در نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق نام برد، تست حسگر بدون باتری است. باید بدانید که یکی از بهترین راه‌ها می‌تواند تست سیستم اعلام حریق باشد. ممکن است پس از انجام تست، همچنان صدای بوق زدن سیستم ادامه داشته باشد. در این صورت مشخص می‌شود که انجام تست نیز منجر به سکوت صدای سیستم نشده است. در این زمان با ادامه داشتن صدای بوق سیستم، افرادی که در محیط اطرلف هستند، بسیار اذیت خواهند شد. در نتیجه باید بگوییم که اگر راه حل‌های بالا را جهت تعمیر سیستم اعلام حریق امتحان کردید ولی همچنان صدای بوق زدن سیستم ادامه داشت، لازم است که حسگر را بدون باتری تست کنید. برای انجام این کار تنها لازم است از داخل حسگر، باتری را خارج نمایید و حسگر را تست کنید.

چه زمانی لازم است که حسگر دود را عوض کنیم

یکی از راه‌هایی که در بحث نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق لازم است بدانید، عوض کردن حسگر دود است. معمولا نمی‌توان از حسگرهای دود به مدت طولانی استفاده کرد زیرا طول عمر بسیار زیادی ندارند. حواستان باشد اگر بیش از ده سال است که از یک حسگر دودی استفاده می‌کنید، لازم است که در کم‌ترین زمان ممکن اقدام به تعویض آن نمایید. همچنین لازم است بدانید که اگر با انجام راه حل‌های بالا مشکل به وجود آمده در سیستم اعلام حریق حل نشد و موفق به رفع خطای سیستم اعلام حریق نشدید، لازم است که اقدام به تعویض هشدار دهنده‌ی آتش خود کنید.

اقداماتی که در مورد نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق می‌توانید انجام دهید، عبارت است از:

در پشت حسگر یک سری دستور العمل‌هایی نوشته شده است، این دستور العمل‌ها را با دقت مطالعه کرده و در مواقع لازم آن‌ها را انجام دهید.

اگر در فواصل زمانی معین حسگر شروع به بوق زدن می‌کند، لازم است که باتری حسگر را عوض کنید.

اگر با عوض کردن باتری، همچنان صدای بوق زدن سیستم ادامه داشت، باید محل نصب و سیم‌کشی سیستم را مورد بررسی قرار دهید. جهت بررسی سیم‌کشی سیستم می‌توانید از یک حسگر جدید استفاده کنید و اگر با وجود حسگر جدید، مشکل برطرف شد، مشخص می‌شودکه سیم‌کشی‌ها مشکلی ندارد و خود حسگر دچار خرابی شده است.

دانستن دستور العمل ها و کمک گرفتن از آن ها

در بخش‌های بالا نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق را در بخش‌های مختلفی توضیح دادیم. در این قصد داریم کمی در مورد دستور العمل‌هایی که برای استفاده از سیستم اعلام حریق وجود دارد، توضیح دهیم.

در صورت وجود دود در محیط، حسگرها قابل مشاهده نخواهند بود. در این زمان است که صدایی از سیستم به گوش می‌رسد. در زمان‌های مختلف این صدا نشان دهنده‌ی یک مورد خاص است. تمام حسگرهای دود دارای یک سری دستور العمل‌ها می‌باشند که لازم است قبل از استفاده یک بار آن‌ها را مطالعه کرده باشید. نکته‌ای که در این جا قابل ذکر است، این است که بدانید در صورت نبود دفترچه، می‌توانید مواردی که در پشت حسگر دودی درج شده است را نیز مطالعه کنید و از بروز مشکلات جدی در حسگر جلوگیری کنید.

با مطالعه مواردی که در پشت حسگر چاپ شده است، می‌توانید بدانید که صداهای به وجود آمده از حسگر به چه دلیل است. این کار را می‌توان در کم‌ترین زمان ممکن انجام داد.

حتی ممکن است دستور العمل‌هایی که بر روی حسگر چاپ شده است، پاک شده باشد. در این مورد نیز راه حل دیگری وجود دارد. می‌توانید با دانستن مدل حسگر، نام آن را در اینترنت جستجو کرده و از تمام دستور العمل‌های موجود، آگاه شوید. با این کار نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق خود را نیز خواهید دانست.

بازدید از تجهیزات سیستم اعلام حریق

در بخش‌های قبلی، نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق را شرح دادیم. اکنون لازم است بدانید با بازدیدهای مرتب از این سیستم، می‌توانید از به وجود آمدن آلارم‌های غیر ضروری در سیستم خودداری کنید. بازدیدها ممکن است به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه صورت گیرد. در ادامه به توضیح بیش‌تر این موارد می پردازیم.

بازدید هفتگی: در بازدیدهای هفتگی از صحت سالم بودن پنل کنترل مرکزی مطمئن می‌شوند. در این بازدیدها افراد لازم است که سالم بودن باطری‌ها، منبع تغذیه، عملکرد نمایشگرها و غیره را مورد توجه قرار دهند و در صورت خرابی آن‌ها را تعمیر و یا تعویض کنند. یکی از تست‌هایی که در بازدیدهای هقتگی انجام می‌شود، بازدید از شستی‌ها به صورت رندم و تصادفی است. البته لازم به ذکر است که در مدت شش ماهه باید تمامی شستی‌ها مورد بازدید قرار گیرند و از سالم بودن تمامی آن‌ها مطمئن شوند. همچنین اگر پیش از بازدید سیستم به صورت اشتباه فعال شده باشد، دلیل آن را در بازدید بررسی کرده و مشکل به وجود آمده را رفع خواهند کرد.

بازدید ماهانه: تمام تجهیزات اعلام حریق در این بازدید تست شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در مکان‌هایی که ممکن است گرد و غبار بیش‌تری وجود داشته باشد و هوا آلوده‌تر است، لازم است که سیستم‌ها به طور دقیق تمیز شوند.

تجهیزاتی همچون فلاشرها، شستی‌ها، اتصالات، سیم‌ها، چراغ سر درب‌ها، کابل‌ها، دتکتورها و آژیرها در بازدیدهای ماهیانه مورد بررسی دقیق قرار می گیرند.

بازدید سالیانه: در بازدید سالانه، تمام تجهیزات سیستم تست شده و به طور دقیق تمیز می‌شوند. به عنوان مثال محل نصب تمامی دتکتورها مورد بررسی قرار می‌گیرد و بررسی می‌کنند که آیا عملکرد آن‌ها درست است یا خیر. لازم است بدانید علاوه بر دانستن نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق، با بازدیدهای شش ماهانه، یک ساله و یا سه ساله می‌توانید از بروز خرابی در سیستم، جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تمامی مواردی که باید در رابطه با نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق بدانید را خدمتتان شرح دهیم، تا در صورت بروز خطا در این سیستم بتوانید در کم‌ترین زمان ممکن، مشکل به وجود آمده را رفع کنید. در نهایت باید بگوییم که در صورت استفاده از سیستم اعلام حریق، خواندن دفترچه راهنما را فراموش نکرده و همچنین در فواصل زمانی معین از سیستم بازدید کرده و قطعات مهم آن را تست کنید. با انجام این کارها از بروز مشکلاتی که ممکن است در این سیستم به وجود آید، تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های مهارتی مانند: آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب جک برقی ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق  و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

X بستن
پربازدیدترین مقالات
انواع موتورهای الکتریکی
انواع موتورهای الکتریکی
نحوه ست كردن ريموت درب پاركينگ
نحوه ست كردن ريموت درب پاركينگ و کرکره برقی( تنظیم کردن ریموت درب پارکینگ)
بازار کار برق ساختمان
بازار کار برق ساختمان + درآمد و سرمایه
پریز هوشمند
پریز هوشمند چیست؟ کاربردهای پریز سیم کارتی در خانه های هوشمند
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر