آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

علت بالا رفتن آمپر موتور خودرو

دسته بندی‌ها
نویسنده: علیرضا سلیمانی
علت بالا رفتن آمپر موتور خودرو

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر راننده‌ای بیفتد، داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر موتور خودرو می باشد. این اتفاق به‌خصوص با شروع فصل گرما بیشتر به وقوع می پیوندد و باعث آزار و اذیت و نگرانی بسیاری از راننده‌ها می‌شود.

هر زمانی که بخار از کاپوت خودرو خارج شد، و یا نشانگر آمپر بر روی قسمت قرمز قرار گرفت، بدانید که دمای موتور بیش از حد بالا رفته و ممکن است جوش بیاورد‌. در چنین شرایطی باید ماشین خود را متوقف کنید. چرا که در غیر اینصورت امکان دارد آسیب جدی به موتور خودرویتان وارد شود.

توجه داشته باشید که رانندگی کردن با خودرویی که جوش آورده است می‌تواند باعث رسیدن آسیب به قطعات داخلی موتور، سوپاپ ها، سرسیلندر ها، میل لنگ و پیستون شود.

دمای نرمال موتور خودرو

میتوان با چک کردن آمپر آب ماشین در زمان روشن و خاموش شدن فن رادیاتور خودرو، محدوده دمای نرمال موتور را مشاهده کرد. برای این کار ابتدا کولر را خاموش نمایید و سپس از خودرو خارج شوید فن خودرو را زیر نظر داشته باشید و با روشن شدن آن میزان آمپر دما را مشاهده کنید. بعد از آن به محض توقف چرخش فن ها، موقعیت آمپر را نیز مورد بررسی قرار دهید. این محدوده همان بازه نرمال دمای موتور خودروی شما می باشد.

 

توجه داشته باشید که امکان دارد در سرپایینی ها، عقربه آمپر خودرو در این محدوده کمی پایین تر باشد. و یا در سربالایی ها در زمان روشن شدن کولر خودرو، عقربه کمی بالاتر از این بازه قرار بگیرد.

علت بالا رفتن آمپر موتور ماشین

علت بالا رفتن آمپر موتور خودرو

 

  • قفل کردن ترموستات : وظیفه ترموستات این است که از جریان مایع خنک کننده جلوگیری کند تا موتور به دمای عادی برسد. این کار به خصوص در فصل سرما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین اگر ترموستات مشکلی داشته باشد و به طور کامل، باعث انسداد جریان مایع خنک کننده شود، دمای موتور نیز بالا می رود و داغ می کند که می تواند علتی برای بالا رفتن آمپر باشد. برای تشخیص اینکه آیا ترموستات قفل شده است یا خیر، دستتان را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر احساس کردید که دمای رادیاتور بالا نیست دستتان را روی رادیاتور قرار دهید. اگر رادیاتور سرد بود اما دمای آمپر موتور بالا بود، احتمالاً ترموستات قفل شده است.برای حل این مشکل، در ابتدا موتور را خاموش نمایید و صبر کنید تا موتور خنک شود. بعد از آن ترموستات را عوض کنید. از جمله دلایل قفل شدن ترموستات می‌توان به دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم‌گرفتن داخل سیستم اشاره کرد
  • نشتی سیستم تهویه و ورود هوا به آن : یکی دیگر از دلایل داغ کردن موتور، وارد شدن هوا در سیستم خنک کننده می باشد. یکی از وظایف اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو، کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور می باشد. در شرایطی که در مسیر لوله هایی که از موتور به مخزن مایع خنک کننده موتور رادیاتور می رسند و سپس برمیگردند نشتی کوچکی وجود داشته باشد، مجموعه تهویه به اصطلاح هوا میگیرد.

هوا گرفتن به این معنا می باشد که هوا از راه سوراخی که در نقطه ای از مجموعه ایجاد شده وارد شریان گردش مایع خنک کننده می شود و بعد از ورود، به شکل یک حباب از هوا در قسمتی از شریان جا می گیرد و مانع از رسیدن مایع خنک کننده به موتور می شود. و در نتیجه موتور داغ خواهد کرد.

اگرچه که این سیستم به صورت بسته کار می‌کند، اما با گذر زمان مقداری از هوا وارد آن می شود. وجود هوای بیش از اندازه در سیستم خنک کننده می تواند دلیل مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه باشد. در چنین حالتی آب رادیاتور در مخزن باقی خواهد ماند و مایع خانه کننده به اندازه کافی در اطراف پیشران وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که بررسی دوره ای و هواگیری سیستم خنک کننده پیشرانه، می‌تواند از ایجاد خرابی و هزینه های هنگفت پیشگیری نماید.

در چنین شرایطی موتور را خاموش نموده و برای پیشگیری از چسبیدن رنگ پیستونها هر چند ثانیه یک بار یک تک استارت بزنید، به گونه ای که ماشین روشن نشود و تنها پیستون ها بالا و پایین شود. این عمل به دلیل اینکه رینگ پیستون به دیواره سیلندر نچسبد انجام می‌شود. بعد از خنک شدن موتور شما باید عمل هواگیری توسط یک مکانی که ماه را انجام دهید تا مشکلتان برطرف شود.

  • خرابی عملکرد غلط واتر پمپ : واتر پمپ مهم و حیاتی از سیستم تهویه خودرو می باشد و خرابی آن می‌تواند دمای خودرو را افزایش دهد. این مشکل یکی از رایج ترین دلایل داغ کردن یا بالا رفتن آمپر موتور خودرو می باشد.
  • اشکال در فن رادیاتور : در شرایطی که فن رادیاتور خراب شود، عمل خنک سازی موتور انجام نمی‌شود و و در نهایت باعث بالا رفتن امپر موتور میشود. فن رادیاتور از با اهمیت ترین قطعات، در سیستم خنک کننده اتومبیل می باشد. در گذشته عبور هوا از بین شبکه های رادیاتور توسط یک پروانه انجام می شد که همیشه همراه موتور اتومبیل در حال چرخش بود. اما امروزه در بیشتر خودروها از فن الکترویکی استفاده میشود. به علت روشن نشدن فن در دمای بالا و نیاز به خنک کنندگی سریع موتور ، لازم است که فن دارای دور قدرت تقریباً بالایی باشد . به همین علت چرخش فن به تنهایی کافی نیست.

در برخی اتومبیل‌ها که فن رادیاتور دو دور دارد از کار افتادن دور دوم یا تند فن دلیلی برای داغ کردن خودرو در شرایط دشوار می باشد. همچنین یکی دیگر است مشکلاتی که می تواند باعث خرابی فن شود خرابی بوش یا زغاله موتور می باشد که باعث پایین آمدن دوره فن و در نهایت داغ شدن موتور خودرو می شود. در بسیاری از خودروها، فرسوده شدن باتری نیز می تواند دلیلی بر پایین بودن دور فن و در نهایت داغ کردن موتور اتومبیل شود.

  • اشکال در واشر سرسیلندر : در شرایطی که زمان زیادی از تعویض سیستم خنک کننده خودروی شما گذشته باشد، و یا در رادیاتور خودرو به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، ضد یخ تنها و یا آب معمولی بریزید، در نهایت شاید واشر سر سیلندر و یا شاید حتی خود سرسیلندر آسیب ببیند. در این شرایط دی‌اکسیدکربن یا روغن وارد رادیاتور خواهد شد و دما بالا خواهد رفت، و در بعضی موارد شیلنگهای رادیاتور میترکند.

اینکه بتوانید تشخیص دهید آیا واشر سر سیلندر مشکل پیدا کرده است یا خیر کار آسانی نمی باشد، این تشخیص باید حتماً توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود. از جمله علائم وجود مشکل در سرسیلندر میتوان به کم شدن مداوم آب رادیاتور، سفت شدن بیش از اندازه شیلنگ‌های رادیاتور زمان گرم بودن موتور، بد کار کردن موتور زمان استارت در اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن درب رادیاتور، اشاره کرد.

علت بالا رفتن آمپر موتور ماشین

سالم بودن سرسیلندر باعث ورود آب به محفظه احتراق موتور می‌شود و رادیاتور را کم آب خواهد کرد. در نتیجه باعث بالا رفتن آمپر موتور خواهد شد.

  • وجود جرم و کثیفی در مجاری رادیاتور : شما برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما مسدود نشده است و یا هیچ گونه جرمی ندارد، توانید به یک رادیاتور ساز مراجعه نمایید تا سیستم شما را بررسی کند. توجه داشته باشید که اگر رادیاتور مسدود شود آب نمی تواند به راحتی گردش داشته باشد و در نتیجه باعث مختل شدن عمل خنک شدن خودرو خواهد شد. این مشکل معمولاً خود را در زمان فشار مانند حرکت در سربالایی و یا روشن بودن کولر نشان می دهد. توجه داشته باشید که در شرایطی که میزان رسوبات داخل رادیاتور مدت زیادی در آنجا باقی مانده باشد، امکان خوردگی ها و پوسیدگی های می‌باشد و در نتیجه باعث نشتی مایع خنک کننده خواهد شد. واضح هست که در این شرایط سطح مایع خنک کننده پایین می آید و نمی تواند عمل خنک سازی را انجام دهد.
  • انسداد در شریان سیستم تهویه : یکی دیگر از دلایل بالا رفتن آمپر موتور خودرو انسداد شایان سیستم تهویه می باشد.
  • مایع خنک غلیظ : در فصل سرد سال و در مناطقی که افت شدید دما وجود دارد، غلظت بالای مایع خنک کننده مشکلی بسیار عذاب آور می باشد. اگر مایع خنک کننده آن کیفیت مطلوبی را که باید، نداشته باشد، باعث مسدود شدن شریان سیستم تهویه و رادیاتور میشود و در نهایت بالا رفتن آمپر موتور را به دنبال دارد.
  • پایین بودن کیفیت روغن موتور : روغن موتور علاوه بر اینکه وظیفه روان کنندگی دارد، وظیفه خنک کردن قطعات داخلی را نیز بر عهده دارد. اگر به هر دلیلی مانند نشتی واشر یا مشکلات آب بندی داخل سیلندر ها، روغن به نقاط دیگری نیز وارد شود موجب روغن‌سوزی و ایجاد آلودگی زیادی می شود. همچنین با کاهش سطح روغن موتور باعث داغ کردن موتور میشود. بالا رفتن آمپر موتور می‌تواند باعث تاب برداشتن پیستون ها شود که این امر هزینه زیادی را برای رانندگان خودرو به دنبال خواهد داشت.

روغن با حضور در تمامی قسمت های متحرک موتور، حرارت آنها را کاهش داده و به بدنه موتور منتقل می‌کند. به این دلیل پایین بودن سطح روغن موتور و یا کثیف شدن بیش از حد آن می تواند مانعی بر سر راه انتقال صحیح حرارت به بدنه موتور و سیستم خنک کننده شود.

  • سفت شدن سوپاپ ها : شلی و یا سفتی سوپاپها تنظیم خاص خود را دارند و در شرایطی که سوپاپ ها بیش از حد نیاز سفت شده باشند، موتور در دورهای بالا فشار زیادی را تحمل می‌کند و می‌تواند خیلی زود جوش بیاید. همچنین داغ کردن موتور ماشین در ارتباط با سفت بودن سوپاپ ها، می‌تواند به موجود نبودن ویسکوزیته لازم در روغن موتور نیز مرتبط باشد.
  • خرابی درب رادیاتور : در شرایطی که درب رادیاتور خراب شود، فشار آبی که در داخل رادیاتور قرار دارد تغییر خواهد کرد و این موضوع باعث بالا رفتن آمپر موتور خودرو خواهد شد.
  • جرم گرفتن بدنه موتور
  • مسدود بودن خروجی اگزوز

برای دیدن دوره های آموزش مکانیک خودرو ، آموزش نقاشی خودرو ، آموزش صافکاری خودرو ، آموزش تعمیرات ایسیو  کلیک کنید

X بستن
پربازدیدترین مقالات
علت سیاه شدن شمع موتور سیکلت
علت سیاه شدن شمع موتور سیکلت
تعمیر سیستم برق موتور سیکلت
علت قطع برق موتور سیکلت + نحوه تعمیر آن
اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو
اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو
آشنایی با سیستم خنک کننده موتور سیکلت
آشنایی با انواع سیستم خنک کننده موتور سیکلت
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر