آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) چیست ؟

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
هومشند سازی

منظور از سیستم مدیریت ساختمان که با نام BMS  هم از آن یاد میشود چیست ؟

کلمه BMS  مخفف عبارت انگلیسی Building Management System می باشد و اتلاق به روش های مدیریتی ساختمان دارد . محل کار یا زندگی شما هر مکانی که باشد به هر حال شما  به یک روش برای ردیابی و کنترل سیستم های مختلف آن نیاز دارید. به طور سنتی ، مدیران تاسیسات برای مدیریت گیاهان گرمایش و سرمایش تأسیسات ، واحدهای کنترل هوا ، کنترل روشنایی و سایر عناصر اصلی ، به سیستم های مدیریت ساختمان (BMS) روی آورده اند که بعضاً به آنها سیستم های اتوماسیون ساختمان (BAS) نیز گفته می شود. BMS ها برای کنترل سیستم های اصلی مصرف کننده انرژی در یک مرکز و همچنین تجهیزات آتش نشانی و ایمنی طراحی شده اند. سیستم BMS همچنین میزان مصرف انرژی ، کنترل دیگهای بخار ، کنترل روشنایی ، سیستم اعلام حریق و نظارت بر لوله کشی / آب را از دیگر کارکردها کنترل می کند و محدودیت هزینه به عنوان تمرکز اصلی این سیستم هستند . BMS سیستم های فناوری ساختمان هوشمند را کنترل ، نظارت ، بررسی و گزارش می کند. این سیستم ها ممکن است شامل کنترل دسترسی ، نظارت تصویری ، آلارم های حریق ، کنترل HVAC ، روشنایی قابل برنامه ریزی و مدیریت توان الکتریکی باشد.

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یک سیستم کنترل گسترده است که وظیفه تنظیم و کنترل خودکار ساب سیستم های ساختمان ها و  تاسیسات غیر GMP ، این سیستم عهده دار محافظت از  پارامترهایی است از پیش تعریف شده  اند (یا نقاطی که از قبل  تنظیم شده اند ) و  همچنین کنترل عملکرد آنها را انجام می دهد . هدف اصلی BMS تضمین ایمنی عملکرد تاسیسات است ، در عین حال استفاده و کارایی زیر سیستم های تحت نظارت آن را کنترل و بهینه می کند تا امکان کارایی بیشتر را فراهم کند. در صورتی که علاقه دارید در مورد این سیستم های نوین مربوطز به خدمات و مدیریت ساختمانی اطلاعات بیشتری داشته باشید  در این مقاله با ما همراه باشید . در این مقاله به تعریف سیستم های BMS  ، ویژگی ها و معایب و مزایای آن ها و روش های جایگزین این سیستم ها می پردازیم .

 

 نمونه هایی از زیر سیستم های بزرگ کنترل شده توسط BMS عبارتند از:

  • سیستم تهویه مطبوع. دما ، فشار و رطوبت کانال و همچنین دمای اگزوز به BMS متصل می شوند و اگر مقدار آنها از حد تعیین شده فراتر رود ، هشدار ایجاد می شود.
  • مجموعه دود مرکزی ، واحد جریان لمینار ، سیستم جمع آوری گرد و غبار ، سیستم خلاuum مرکزی ، دمنده های حرارتی. BMS عملکرد این سیستم ها را کنترل می کند و امکان شناسایی زودهنگام واحدهای مورد نیاز برای نگهداری را فراهم می کند. خرابی ناگهانی از طریق آلارم سیگنال می شود و سپس می توان برای محافظت از محصول اقدامات مناسبی را انجام داد.
  • سیستم بخار فنی. برای مثال ، اگر فشار یا دما در سیستم لوله کشی به زیر مقادیر تنظیمی تنظیم شده برای بخار تمیز برسد ، BMS باید زنگ خطر را ایجاد کند ، این نشان دهنده تهدید کیفیت محصول است.
  • سیستم آب گرم و گرمایش مرکزی. نظارت بر دما و پمپ از طریق BMS امکان عملکرد صحیح توزیع آب گرم از طریق تاسیسات را فراهم می کند.
  • سیستم آب سرد کنترل چیلرهای تاسیساتی می تواند توسط BMS کنترل شود تا رفتار مناسب سیستم از نظر کنترل دمای آب / مایع خنک کننده یا کنترل پمپ برای اطمینان از توزیع مناسب درون حلقه توزیع کنترل شود.
  • سیستم آب پاش (برای ایمنی در برابر آتش).
  • سیستم نظارت بر برق. BMS ممکن است توان الکتریکی مصرف شده و وضعیت کلیدهای اصلی برق را کنترل کند.

تعداد زیر سیستم های متصل به BMS و سطح کنترل مربوط به تصمیم سرمایه گذاری است. با این حال ، دو زیر سیستم اصلی که معمولاً در BMS حساب می شوند (1) کنترل HVAC و (2) نظارت بر سیستم های الکتریکی هستند.

اجزای سیستم مدیریت ساختمان (  BMS )  چیست؟

اکثر ساختمانهای قدیمی برای ترکیب سیستمهای مدیریت ساختمان باید مقاوم سازی شوند. امروزه ، به ندرت پیش می آید که یک ساختمان جدید بدون BMS یکپارچه ساخته شود ، جایی که از روز اول تمام قابلیت ها در ساختمان گنجانده شده و اجزای آن توسط سیستم کنترل اصلی کنترل می شوند.

عملکرد اصلی سیستم های مدیریت ساختمان اغلب کنترل سیستم های تهویه مطبوع ، گرمایش و تهویه است ، اما عملکردهای دیگری نیز وجود دارد. اجزای اصلی سیستم مدیریت ساختمان و ویژگیهای اساسی آنها به شرح زیر است:

  • کنترل های دیگ بخار – ثابت نگه داشتن دما و خاموش و روشن کردن ان ها در زمان های مشخص .
  • HVAC – حفظ یک وضعیت هوای مشخص را با توجه به دما و رطوبت . کنترل فن ها و دامپرها و واحدهای کنترل هوای و فن کوئل
  • کنترل روشنایی – خاموش و روشن کردن چراغ ها مطابق با یک برنامه مشخص
  • کنترل توان الکتریکی – کنترل و نظارت بر تجهیزات الکتریکی و مکانیکی هسته
  • گرمایش – خاموش و روشن کردن سیستم سیستم و تنظیم یک نقطه ی دما
  • تهویه – انجام تنظظیمات براساس کنترل های استاندارد قبلی
  • امنیت و نظارت- کنترل دسترسی ؛ نظارت و تشخیص نفوذ به ساختمان توسط فرد غیر آشنا .
  • سیستم اعلام حریق – سیستم کنترل دود ؛ مکان های فعال هشدار
  • آسانسور — نمایشگر فیلم آسانسور ؛ سیستم وضعیت
  • لوله کشی و نظارت بر آب – تشخیص جریان هیدرولیکی  .  باز و بسته کردن دریچه ها  به طور خودکارو مشاهده انحرافات دما .
  • ارائه اطلاعات در مورد عملکردهای نظارت شده ساختمان از جمله وضعیت فعلی ، اطلاعات تاریخی بایگانی شده ، خلاصه ها ، تجزیه و تحلیل ها ، نمایش ها و گزارشات مربوط به عملکردهای کنترل و مدیریت ، اما نه محدود به آنها.
  • شناسایی ، اعلام و مدیریت زنگ هشدار در شرایط ویژه
  • نظارت و گزارش تشخیصی از عملکردهای سیستم ، گره ها ، دستگاه ها و شبکه ارتباطی
  • رابط کاربری بین برنامه های کاربردی شخصی هوشمند ساختمان

ساختمان هوشمند

بسیاری از سیستم های مدیریت ساختمان دارای قابلیت ها و ویژگی های اضافی هستند. برخی حتی می توانند به طور خاص برای خود تأسیسات طراحی شوند. به طور معمول در این نوع سیستم ها از ترکیب سخت افزار و نرم افزار برای نظارت و مدیریت استفاده می شود ، از جمله سرور مرکزی یا سرورها ، ایستگاه های مانیتورینگ (برای مدیران سیستم ها) و حسگرهای از راه دور و همچنین نرم افزاری که به شما امکان می دهد با سیستم تعامل داشته باشید.

مزایا و معایب سیستم مدیریت ساختمان

BMS در ترکیب با سیستم های کنترل بی سیم بهبود قابل توجهی نسبت به سیستم های فعلی مورد استفاده ایجاد می کند. با این حال ، این سیستم ها مقدار قابل توجهی از داده ها را تولید می کنند که باید کنترل ، ثبت و تحلیل شوند. در یک محیط تجاری یا صنعتی ، داده های جمع آوری شده به مدیر تاسیسات ارائه می شود که داده ها را تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تصمیمات عملیاتی می گیرد. بازار نرم افزاری به حدی در حال رشد است که تجزیه و تحلیل داده های نظارت شده را در قالبی ارائه می دهد که درک آن آسان و سریع است.

اگر می خواهید در BMS سرمایه گذاری کنید یا نکنید یا به دنبال یک راه حل جایگزین برای ساختمان خود هستید ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها فکر کنید.

از جمله مزایای BMS عبارتند از:

  • BMS مدیریت تسهیلات شما را ساده می کند ، دسترسی و کنترل هر منطقه از عملیات ساختمان شما را آسان می کند.
  • BMS به ساختمان شما کمک می کند تا از طریق برنامه ریزی  و کنترل های خودکار ، مقرون به صرفه تر عمل کند.
  • BMS با کنترل گری های مقرون به صرفه ای که ارائه می دهد از هزینه های اضافی شما جلوگیری کرده و درعین حال از وسایل با ارزش شما محافظت می کند .

برخی از اشکالات احتمالی BMS  موارد زیر را شامل میشود :

  • سیستم های مدیریت ساختمان گران هستند ، گاهی اوقات میلیون ها تومان در ابتدای کار علاوه بر هزینه های مکرر بالا برای عملیاتی نگه داشتن آن ، هزینه می برد .
  • محدودیت در داده های ارائه شده به شما در دستیابی به حداکثر صرفه جویی در انرژی و کارایی عملیاتی کمک نمی کند.
  • ممکن است برخی از تجهیزات کوچکتر را که فرصت پس انداز نیز دارند ، از دست بدهید.
  • BMS ها سیستم های متفاوت و سیلندری هستند که به طور مشترک کار نمی کنند.

 

از BMS  چه انتظار هایی باید داشته باشیم ؟

  • توانایی ارائه کشف و مدیریت موجودی همه دستگاه ها در سراسر ساختمان .
  • پشتیبانی کامل و عمیق بازرسی بسته برای پروتکل های اختصاصی BMS مانند LonWorks و BACNet.
  • این سیستم  باید یک سیستم نظارت غیر سرزده / بدون عامل باشد و تأثیر صفر بر عملکرد دستگاه های هوشمند در شبکه نداشته باشد.
  • این سیستم  باید یک خط مبنای انطباقی و پویا داشته باشد که در مورد رفتار هنجاری اطلاعاتی کسب کند و به طور خودکار هر گونه ناهنجاری یا دزدی و  یا رفتار بالقوه مخرب شبکه را تشخیص دهد.
  • این سیستم باید برای آینده کاربرد داشته باشد  باشد ، به این معنی که با توسعه معماری BMS ، توانایی انطباق سریع با تنظیمات و دستگاه های جدید را داشته باشد .
  • این سیستم باید با سیستم های حیاتی مانند HVAC ، آسانسور ، نظارت و کنترل دسترسی ایمن شده باشد.
  • استفاده از آن باید آسان باشد
  • و در نهایت  ، باید  امنیت  را به طور یکپارچه رعایت کند .

 

افزایش کنترل و مشاهده در شبکه های BMS

برای پاسخگویی به چالش های امنیتی شبکه های BMS ، داشتن سیستم های امنیتی که بتوانند تک تک دستگاه های موجود در شبکه را کشف کنند ، دستگاه های متقلبی را شناسایی کرده و فعالیت هایی را که می توانند ثبات عملیاتی این دستگاه های مهم را به خطر بیندازند ، ضروری است.

با نظارت بر ترافیک و رفتار شبکه OT و تجزیه و تحلیل پروتکل های اختصاصی BMS مانند LonWorks و BACNet ، راه حل ایده آل به سرعت تک تک دستگاه های هر شبکه را شناسایی و کنترل می کند و نظارت 100 درصدی بر تمام ترافیک از همه دستگاه ها را فراهم می کند.

تیم های امنیتی برای شبکه های BMS باید یک راه حل امنیتی BMS ثابت شده را در هر زیر سیستم مانند کنترل دسترسی و آسانسور یا در هر طبقه از ساختمان ادغام کنند. هنگامی که آنها به شبکه BMS متصل شدند ، این سیستم عامل قابلیت مشاهده و نظارت را برای کنترل محیط پیچیده در مقیاس بزرگ آنها فراهم می کند.

 

BMS: چالش  منحصر به فرد فناوری ساختمان هوشمند

تمایز اصلی بین شبکه های BMS و سایر شبکه های OT مانند کارخانه ها ، به عنوان مثال ، این است که ساختمانهای هوشمند از یک محیط فیزیکی مشخص برخوردار نیستند. محیط های دارای شبکه های BMS با تعداد زیادی بازدید کننده در محیط فیزیکی مشخص می شوند. در یک ساختمان اداری ، هتل ، مجتمع آپارتمانی یا حتی یک بیمارستان – صدها یا حتی هزاران مهمان ممکن است روزانه از آن بازدید کنند.

تعریف مجوزهای دسترسی به طور مداوم تغییر می کند و احتمال نقض را افزایش می دهد. شناسایی رفتارهای ناهنجار بسیار دشوار می شود. سیستم های OT به طور کلی در یک مرکز با بسیاری از شبکه ها و نقاط دسترسی گسترش یافته اند و به رابط های مختلف با شبکه BMS اجازه می دهند.

مشکل دیگر مقایسه شبکه های BMS با سیستم های کنترل صنعتی (ICS) است و اعتقاد بر این است که امنیت ساختمان هوشمند مانند امنیت ICS قابل کنترل است. برعکس ، شبکه های BMS بسیار بیشتر از شبکه های ICS بهم پیوسته اند. بعلاوه ، دستگاههای اینترنت اشیا ((IoT) جز important مهمی در ساختمانهای هوشمند هستند و کمتر در سیستمهای ICS یافت می شوند.

 

سیستم های BMS  ممکن است چگونه آسیب ببینند ؟

  • حملات Ransomware می تواند سیستم های حیاتی را کنترل کند ، مانند این مورد هتلی در اتریش است که یکی از مهمان های هتل در اتاق خواب خودش زندان شده بود و در به روی او قل شده بود .
  • حملات انکار سرویس ( نوعی حمله ی سایبری مبتنی بر ایجاد ترافیک و حجم زیاد مصرف اینترنت و کاهش سرعت و کارایی کاربر ) می تواند سیستم های هوشمند ساختمان را بیش از حد بار دهد و سیستم های حیاتی مانند گرمایش را در روزهای سرد زمستان مختل کند.
  • دستگاه های هوشمند می توانند برای دسترسی به سیستم های اصلی IT کل شرکت هک شوند.

سیستم های BMS به عنوان فناوری عملیاتی (OT) در نظر گرفته می شوند و اساساً به دلیل تنوع دستگاه ها ، پروتکل ها و عملکردهای شبکه ها با سیستم های استاندارد IT متفاوت هستند. سیستم های BMS شامل فن آوری های جاسازی شده ای هستند که با تولید پروتکل های OT مخصوص صنعت مانند BACNet و LonWork ، داده تولید می کنند ، عملکردهای فیزیکی را انجام می دهند و ارتباط برقرار می کنند. با توجه به پروتکل های خاص BMS و تنوع و تعدد دستگاه های درگیر ، چالش های امنیت ساختمان هوشمند باید مستقیماً با راه حل های امنیتی طراحی شده به طور خاص برای آن چالش ها برطرف شود.

 

یک گزینه بهتر: مدیریت پیشرفته ساختمان با اینترنت اشیا

در سال های اخیر ، در حالی که استراتژی های کنترل BMS نسبتاً ثابت و ساده باقی مانده اند ، درک ما از چگونگی تجربه شرایط محیطی افراد در داخل ساختمان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به دنبال تحقیقات اساسی دانشمندان مانند  ، اکنون می فهمیم که چگونه عواملی مانند دما ، رطوبت ، جریان هوا ، سطح نور و حتی رنگ می توانند بر میزان راحتی فرد در یک ساختمان تأثیر بگذارند. نکته مهم ، تجربه راحتی ما ثابت نیست – به عنوان مثال ، در یک روز گرم و داغ در خارج  از منزل ، افراد می توانند دمای 25 درجه سانتیگراد را بسیار راحت تلقی کنند  چرا که با داشتن سیستم هایی چون BMS  در منزل شاید همچون گذشته تحت تاثیر و آزار دما قرار نگیرند  .  با جدیدترین مدلهای علمی و “عوامل راحتی انسان” ، اکنون پیش بینی چگونگی پاسخ اکثر مردم به یک محیط خاص ساختمان نسبتاً ساده است.

امروزه راهی بهتر از سیستم مدیریت ساختمان برای مدیریت ساختمان شما وجود دارد: یک سیستم جمع آوری ، نظارت و کنترل پیشرفته داده که توسط اینترنت اشیا (IoT) امکان پذیر است.

راه حل های اینترنت اشیا  مانند سنسورهای هوشمند ساختمان و سکوی تحلیلی Iota امکان جمع آوری اطلاعات دقیق راجع به هر جنبه از ساختمان شما – بزرگ یا کوچک – را فراهم می کند که به شما سطحی از دید را می دهد که با BMS نمی توانید به راحتی مشاهده کنید.

 

به عنوان مثال ، به جای اینکه فقط به حفظ دما پرداخته شود  ، می توان حسگرهای اینترنت اشیا را بر روی تجهیزات HVAC قرار داد تا ناهنجاری های عملکرد آن را تشخیص دهد (به عنوان مثال ارتعاش بیش از حد) ، و شما را از مشکلات قبل از وقوع خرابی پرهزینه هشدار می دهد. با نظارت بر استفاده از انرژی در زمان واقعی ، شما برای عملکرد دقیق چراغ ها و تجهیزات کم مصرف و گرسنه ، داده های عملی تری دارید ؛ برای جلوگیری از اتهامات زیاد ، الگوهای استفاده خود را تغییر دهید. و بهبود عمدی برای کاهش مصرف انرژی خود انجام دهید.

تاکتیک هایی از این دست می تواند به شما کمک کند تا 30 درصد از مصرف انرژی خود را کاهش دهید.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های برق مانند: آموزش برق ساختمان ، آموزش تابلو برق صنعتی ، آموزش برق صنعتی ، آموزش سیم پیچی موتور ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش plc و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
نکات خرید آیفون تصویری
هنگام خرید آیفون تصویری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
ضدعفونی کردن لباسشویی
نحوه ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی
مدارات کلید های برق ساختمان
انواع کلید برق ساختمان + بررسی مدارهای آنها
چگونه نصاب حرفه ای دوربین مداربسته شویم؟
چگونه نصاب حرفه ای دوربین مداربسته شویم؟
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر