آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

سیستم تلفن سانترال PBX و نحوه ی عملکرد آن

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
سیستم تلفن سانترال PBX

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استارتاپ‌ها و همینطور کسب و کارهایی که نیاز به ارتباط مداوم با مشتریان و ارباب رجوع دارد استفاده از خطوط تلفن افزایش یافته است. حتی امکان دارد که بیشتر از یک خط تلفن را در بیزینس و شركت خود نیاز داشته باشید. دستگاه سانترال به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید خطوط تلفن و فعالیت‌های تجاری خود را بهبود و گسترش دهيد.

اگر دارای یک شرکت بزرگ و یا یک تجارت موفق باشید نیاز به ارتباط پیگیر با مشتریان خواهيد داشت. برای آنکه این مسیر را محقق کنید، به یک شبکه‌ي يكپارچه نياز خواهيد داشت. معمولا در محیط‌های سازمانی و شرکتی از سیستم تلفن سانترال PBX استفاده می‌شود تا بتوان بین سایر بخش‌ها به صورت پیوسته ارتباط برقرار کرد.

زمانی که یک شرکت تجاری و یا یک استارتاپ بخواهد از خطوط تلفن برای پاسخگویی بی وقفه به مشتریان خود استفاده کند بهترین گزینه استفاده از سیستم تلفن سانترال PBX است زیرا هزینه کمتری را شامل می‌شود و مزایای بیشتری را نسبت به خطوط عادی خواهد داشت.

 

دلیل استفاده از سیستم تلفن سانترال PBX

برای آنکه بتوان در يك مركز يكپارچه با بخش‌هاي متفاوت از خطوط تلفن استفاده کرد از بهترين گزينه سیستم تلفن سانترال PBX مي‌باشد. از مزاياي استفاده از اين سيستم برقراري ارتباط بین بخش‌های داخلی است كه سریع‌تر برقرار خواهد شد و هزینه‌اي نخواهد داشت.

  • به كمك سیستم تلفن سانترال PBX مشتریان می‌توانند با اپراتورها ارتباطی آسان و سریع را برقرار کنند.
  • تماس های دریافتی به شرکت قابل پیگیری و ضبط خواهد بود.
  • تلفن سانترال دارای منشی تلفنی است.
  • هزینه هایی که ممکن است خطوط مخابرات داشته باشند به نسبت کاهش خواهد یافت.
  • چندین شخص و کاربر می‌تواند پشت خط منتظر بمانند.
  • بر تمام خطوط می‌توان نظارت و کنترل بهتر و بیشتری را داشت.

 

نحوه‌ي عملكرد سیستم تلفن سانترال PBX

امکان برقراری ارتباط سریع و رایگان که سیستم تلفن سانترال PBX برقرار می‌کند این است که تمامی خطوط مخابراتی را مانند یک مرکز مخابراتی در یک تلفن برای شما جمع می‌کند. به کمک اين سيستم می‌توان کارمندان بخش های متفاوت شرکت را به یکدیگر مرتبط کرد. در نتیجه یک شماره اختصاصی به هر اتاق داده می‌شود که مدیریت و یا کارمندان دیگر می‌توانند با استفاده از این شماره داخلی به آن‌ها وصل شوند. خطوط سانترال بیشتر از خود تلفن استُ یک سیستم تلفن سانترال PBX قابلیت عرضه ۸ خط داخلی را دارد.

 

تلفن گویای سیستم تلفن سانترال PBX

از ویژگی‌های تلفن سانترال منشی تلفنی به صورت اتوماتیک است. با این ویژگی می‌توانید برای پاسخگویی به کاربران و مشتریان خود به سرعت عمل کنید. می‌توان برای تماس گیرندگان کدهای مورد نظر را اختصاص داد تا بتوانند با شماره گیری کد مربوطه به بخش مورد نیاز وصل شوند.

همینطور اگر اپراتور در دسترس نباشد کاربران می‌توانند سوالات خود را ضبط کنند و برای پاسخ دادن به آن‌ها منتظر بمانند تا با آنها تماس گرفته شود.

 

 

 نظارت بهتر و کنترل بیشتر بر روی شبکه

از جمله مزایای استفاده از سیستم تلفن سانترال PBX هزینه‌های خطوط تلفن کاسته می‌شود می توان خطوط تلفن سانترال کارکنان را محدود کرد و فقط از این خط برای تماس‌های داخلی شرکت استفاده کنند.

البته این قابلیت توسط مدیریت تنظیم خواهد شد که می‌تواند آن را محدود نکند. تلفن‌های سانترال در حدود ۴۰۰ کد دارند که هر کدام از این کدها قابل تنظیم هستند.

سیستم تلفن سانترال PBX پیچیدگی‌های چندین خط تلفن را ندارد و استفاده از آن مقرون به صرفه خواهد بود.

نحوه‌ی عملکرد این سیستم به این صورت است که تماس‌هایی را که از یک شبکه‌ی تلفن عمومی  دریافت کرده و به آنها پاسخ می‌دهد. در گذشته این سیستم سیم کشی داشتندُ اما با گسترش و پیشرفت آن‌ها در حال حاضر به صورت دیجیتالی هستند و یا تحت شبکه اینترنت قرار دارند.

برای ارسال تماس‌ها از کدهای شماره‌گیری شده توسط گیرنده استفاده می‌شود. همینطور می‌تاون برای برقراری ارتباط در سیستم تلفن سانترال PBX از اینترنت استفاده کرد. به این صورت که تلفن را به یک سیستم مجازی تبدیل کرده است و ویژگی‌های پیشرفته‌ای را پشتیبانی می‌کند.

می توان مشخص کرد که در تلفن سانترال از PBX استفاده می‌شود یا خیر. اگر اینترنت در دسترس باشد این قابلیت وجود دارد که تلفن‌های متصل به شبکه را نیز افزایش داد. در نتیجه شبکه‌های بیشتری با استفاده از شبکه‌های بیسیم تحت پوشش قرار می‌گیرند و مشکلات خطوط تلفن قدیمی بیش نخاوهد آمد.

فرقی ندارد که شرکتی که از این سیستم استفاده می‌کند دارای سیم کشی باشد و یا از نوع بی‌سیم آن استفاده کند. به طور کل مبنای عملکرد آنها یکسان است به این صورت که با دریافت تماسُ ایستگاه کنترل مرکزی این تماس را مسیریابی می‌کند.

سیستم تلفن سانترال PBX می‌تواند تماس های ورودی را بپذیرد و آن‌ها را مدیریت و مسیریابی کند. به هر یک از بخش‌های شرکت تنها یک تلفن از سیستم pbx داده می شود. در این صورت شخصی که با شرکت تماس می‌گیرد ابتدا صدایی که از قبل ضبط شده است را خواهد شنید و سپس گیرنده می تواند با انتخاب یکی از کدها به بخش مورد نظر خود وصل شود و منتظر دریافت تماس بخش مورد نظر خود باشد تا به آن پاسخ داده شود.

 

پیشرفت سیستم تلفن سانترال PBX

سیستم تلفن سانترال PBX در قرن‌بیستم کار کردی به صورت آنالوگ داشت. اما هم اکنون این سیستم دیجیتالی شده است ابتدا این سیستم به صورت دستی بود و از طریق کابل اداره می‌شد و تماس‌ها را به بخش‌های مختلف برقرار می‌کرد.

اما اکنون پیشرفت بسیاری را داشته است. استفاده از نوع آنالوگ آن ممکن است تعداد شبکه را محدود کند. اما نسخه دیجیتالی آن خطوط بیشتری را پشتیبانی خواهد کرد. سیستم تلفن سانترال PBX به فناوری به نام voip مجهز هستند که کار آن با انتقال صدا از طریق اینترنت انجام میشود. به این صورت که تماس‌های تلفنی را به داده‌ها تبدیل کرده و سپس آن را به کامپیوتر می‌فرستاد. اگر  بخواهیم  PBXIPرا با PBX مقایسه کنیم بهتر است بدانید که هزینه‌های PBXIP کمتر نیز هست. زیرا تماس های تلفنی و شبکه‌ی جمع آوری داده‌ها یکسان است و تلفن سانترال این قابیلت را دارد که از یک سرور مرکزی کمک بگیرد.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش نصب تلفن سانترال می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
نحوه سیم کشی و بستن کلید تک پل و مدار و نقشه آن
نحوه سیم کشی و بستن کلید تک پل و مدار و نقشه آن
مدارات کلید های برق ساختمان
انواع کلید برق ساختمان + بررسی مدارهای آنها
سیستم های امنیتی منازل
مشکلات سیستم های امنیتی منازل و راه حل آنان
معرفی قطعات مورد نیاز برای تابلو روان
قطعات مورد نیاز تابلو روان
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر