آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

رفع مشکل چکه کردن ماشین ظرف شویی

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
رفع مشکل چکه کردن ظرف شویی

تصور کنید که به آشپزخانه ی خود قدم میگذارید و توقع دارید که ظروف همگی به شکل مرتب درداخل ماشین ظرف شویی چیده شده اند و در عوض به جای مواجه شدن با این صحنه ، با یک گودال بزرگ پراز آب در قمت زیرین ماشین ظرف شویی مواجه میشوید . بدون شک شما باید انتظار داشته باشید که ماشین ظرفشویی شما حداقل 10 سال بدون خراب شدن دوام داشته باشد ، اما بسیاری از ماشین های ظرفشویی ممکن است زودتر دچار نقص شوند. خوشبختانه بسیاری از مشکلات جزئی را می توان با تعمیرات ساده برطرف کرد.

چکه کردن آب از قسمت های مختلف ماشین ظرف شویی یکی از رایج ترین مشکلاتیست که ممکن است برای یک وسیله پیش بیاید . نیاز به نگرانی نیست . نشت و چکه کردن ماشین ظرفشویی باید به سرعت تشخیص داده و ترمیم شود. اگر ماشین ظرفشویی نشتی درمان نشود ، می تواند مسائل بزرگتری از یک گودال در آشپزخانه شما ایجاد کند. در مورد دلایل احتمالی نشت ماشین ظرفشویی ، مانند نشت خط لوله آبرسانی ، گرفتگی فیلتر ، مشکلات خط تخلیه ، ناهموار بودن یا خراب شدن قفل درب یا واشر ، در این مقاله اطلاعاتی کسب خواهید کرد و روش های آسانی که از طریق آن ها خودتان قادر به رفع مشکل خواهید بود را خواهید خواند .

در این مقاله ما نحوه انجام آسان تعمیرات ماشین ظرفشویی را توضیح می دهیم ،  بیشتر اوقات تعمیراتی که خودتان می توانید انجام دهید نه تنها امکان پذیر است بلکه ارزان تر و سازگار با  محیط زیست است ، بنابراین در این مقاله در ابتدا مطالبی راجع به رایج ترین مشکلی که در ماشین های لباس شویی ممکن است پیش بیاید یعنی چکه کردن ماشین ظرف شویی عنوان میکنیم و سپس شما را تشویق میکنیم که خودتان بتوانید سایر  مشکلاتی که ممکن است برای  ماشین ظرفشویی پیش بیاید را بشناسید و بتوانید آن ها را برطرف کنید .

خودتان ماشین ظرف شوییتان را تعمیر کنید

صرف نظر از دستگاهی که می خواهید تعمیر کنید ، چهار عادت خوب وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید :

  • کتابچه راهنما را نگه دارید – اگر کتابچه راهنمای کاربر را گم کرده اید (همه ی ما معمولا ان را دور می اندازیم یا گم میکنیم ) ، وب سایت های سازندگان محصول را برای یافتن  نسخه های PDF بررسی کنید. همچنین می توانید در گوگل کتابچه راهنمای خود را سرچ کنید و “pdf” را در درخواست جستجو قرار دهید.
  • تماشای یک فیلم تعمیراتی – قبل از اسقاط لوازم خانگی ، تعهد دهید که ابتدا فقط یک فیلم تعمیراتی تماشا کنید. صدها فیلم رایگان ، کوتاه و مرتبط بصورت آنلاین مانند آنهایی که در کانال YouTube و  eSpares وجود دارد را میتوانید انتخاب کرده و تماشا کنید . دلگیر شدن آسان است ، اما تماشای شخص دیگری که همان راه حل را تکمیل می کند ، درک واضح تری از آنچه در این زمینه است را ایجاد می کند. سپس می توانید تصمیم آگاهانه ای راجع به مشکل پیش آمده بگیرید .
  • شماره مدل لوازم خانگی را پیدا کنید – برای یافتن یک قطعه جایگزین مناسب ، به شماره مدل منحصر به فرد دستگاه خود نیاز خواهید داشت. با ماشین ظرفشویی ، این اطلاعات معمولاً با باز کردن درب و نگاه کردن به لبه بالایی و کناره ها پیدا می شود.
  • طریقه استفاده از مولتی متر را یاد بگیرید -مولتی متر شاید گران باشد اما  به شما این  امکان را می دهد تا عیب و خرابی های الکتریکی را تشخیص دهید ، بنابراین در صورت مشاهده نبودن عیب می توانید  وسایل الکتریکی دیگری را نیز تعمیر کنید. این بیت کیت دروازه ورود به درک و شناخت و  تکمیل تعمیرات پیچیده تری است که واقعاً افراد را تحت تأثیر قرار خواهد داد!

چرا ماشین ظرف شویی چکه میکند

در این صورت لازم نیست که نگران باشید و سریعا به یک تکنسین زنگ بزنید . شما می توانید با تهییه ی محلول هایی مخصوص خودتان مشکل را شناسایی کرده و به حل ان بپردازید .

ابتدا حوله هایی را در اطراف محل آبریزش و چکه کردن ماشین ظرف شویی پهن کنید تا از لیز خوردن شما جلو گیری شود .

توجه: اگر هنگام راه اندازی سینک ظرفشویی نشتی رخ داده باشد ، این نشان دهنده مشکل تخلیه لوله است. لوله فاضلاب ماشین ظرفشویی را بالاتر از سطح تخلیه سینک ظرفشویی بالا ببرید تا مشکل حل شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود  از ماشین ظرفشویی شما آب نشت کند. نشت ماشین ظرفشویی ممکن است از جلو ، اطراف درب یا از پایین واحد رخ دهد. اگر مطمئن نیستید که نشت شما از کجا ناشی می شود ، برای یک نقطه شروع خوب به موارد احتمالی زیر مراجعه کنید.

  • آیا ماشین ظرفشویی شما از خط آب زیر آن چکه می کند؟
  • آیا ماشین ظرفشویی شما به دلیل گرفتگی فیلتر چکه می کند؟
  • آیا فیلتر را تمیز کرده اید ، اما ماشین ظرفشویی شما هنوز به درستی تخلیه نمی شود؟
  • آیا ناهمواری باعث چکه کردن ماشین ظرفشویی شما می شود؟
  • آیا ماشین ظرفشویی شما به دلیل خراب شدن لنگ یا واشر از درب چکه می کند ؟

همیشه راهنمای استفاده و مراقبت از ماشین ظرفشویی خود را برای دستورالعمل های عیب یابی خاص مدل بررسی کنید.

اگر هنگام کار ماشین ظرفشویی نشتی و چکه کردن رخ دهد ، در اینجا مشکلات احتمالی عیب یابی وجود دارد:

  • واشر نشتی: واشر معیوب درب یکی از دلایل عمده نشت ماشین ظرفشویی است. آب کف آشپزخانه مقابل ماشین ظرفشویی می تواند نشان دهنده نشت واشر درب باشد. فهمیدن آن آسان است – به راحتی ماشین ظرفشویی را باز کنید و مهر و موم اطراف در را بررسی کنید. اگر قسمت های پاره یا فرسوده ای مشاهده کردید ، قبل از اینکه دستگاه را دوباره راه اندازی کنید ، واشر را تعویض کنید.
  • قفل درب معیوب: قفل چیزی است که ظرف ظرفشویی را طی یک چرخه بسته نگه می دارد. اگر شل باشد ، ممکن است آب به بیرون نفوذ کند. اگر ماشین ظرفشویی خیلی راحت باز شود ، می توانید یک قفل درب معیوب داشته باشید. نصب یک قفل جدید باید مشکل را برطرف کند.
  • مواد شوینده نادرست: استفاده از صابون ظرف یا شوینده لباس ممکن است باعث ایجاد لجن بیش از حد شود و آب و صابون را از در خارج کنید. برای جلوگیری از این مشکل فقط از مواد شوینده ظرفشویی استفاده کنید.
  • شلنگ های ترک خورده یا شیرهای معیوب / اتصالات شیلنگ: اگر آب از زیر ماشین ظرفشویی خارج شود ، ممکن است مشکل از شلنگ آب یا شیر باشد . ماشین ظرفشویی را از برق بکشید یا قطع کننده مدار را خاموش کنید. ضربه پنجه پا را از زیر درب ماشین ظرفشویی بردارید تا به دریچه ورودی آب ، شلنگ گردش آب ، شیلنگ تخلیه و سایر اجزای آن دسترسی پیدا کنید. دست خود را در امتداد شلنگ های مختلف قرار دهید تا احساس آب کنید. همچنین ، به دنبال اتصالات شل ، خوردگی و فرسایش باشید. برای جلوگیری از نشت ، ممکن است لازم باشد قطعات معیوب را پیدا کنید و آن ها را تعویض کنید .
  • مهر و موم پمپ نشتی: در حالی که به دنبال ماشین ظرفشویی می گردید ، مهر و موم اطراف پمپ آب را بررسی کنید. شما می دانید که در صورت چکیدن آب از محفظه پمپ یا موتور در حال نشت است. برای رفع این مشکل ، پمپ را برداشته و مهر و موم لاستیک را تعویض کنید.
  • مشکل سوئیچ شناور: اگر وان ماشین ظرفشویی بیش از حد پر شود ، احتمال نشت درب ها بیشتر است. هدف سوئیچ شناور جلوگیری از پر شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی با آب است. اگر سوئیچ شناور روی چیزی گیر کرده باشد ، ممکن است به درستی کار نکند. جایگزینی این مکانیسم باید مشکل را حل کند.
  • مسئله زهکشی: اگر در چرخه ماشین ظرفشویی آب به میزان کافی تخلیه نشود ، این باعث می شود سطح آب بالاتر از حد مجاز افزایش یابد. فیلتر موجود در زیر وان ماشین ظرفشویی را از نظر گرفتگی که می تواند از تخلیه مناسب جلوگیری کند ، بررسی کنید.
  • ماشین ظرفشویی در لت کج نشسته قرار گرفته است : دستگاه باید درست کار کند. سطح نجاری را روی ریل جایی که قفسه زیرین غلت می زند تنظیم کنید تا ببینید ماشین ظرفشویی از جلو به عقب است یا نه. سطح درب باز را تنظیم کنید تا ببینید ماشین ظرفشویی از چپ به راست است یا نه. در صورت لزوم ، پیچ های تسطیح کننده پایه های جلویی را با استفاده از انگشتان خود یا آچار قابل تنظیم انتهای باز تنظیم کنید تا دستگاه دیگر کج نشود.

چکه کردن ماشین ظرف شویی

 

تعمیرات آسان  پنج دقیقه ای ماشین ظرفشویی

رفع این مشکلات سریع و ساده است. نیازی به جدا کردن ماشین ظرفشویی نیست و برای انجام این تعمیرات نیازی به تجهیزات و تجربه خاصی نیست.اگر مشکلات زیر را دارید در این صورت با مطالعه ی راه حل های ارائه شده می توانید در صدد رفع مشکل برآیید .

1 – ماشین ظرف شویی شما بوی بدی دارد ؟ فیلتر را بشویید

این فیلتر در پایه ماشین ظرفشویی قرار دارد و ذرات بزرگ غذا را به خود جذب می کند تا وارد کار دستگاه داخلی نشوند و درنهایت باعث انسداد می شوند.

فیلترها به گونه ای طراحی شده اند که برای تمیز کردن منظم به راحتی جدا می شوند. آنها فقط باید هفته ای یک بار زیر شیر آب شسته شوند .

فیلتری که بیش از حد کثیف یا آسیب دیده باشد (یا در مورد ماشین های دست دوم از بین رفته باشد) را می توان با یک قطعه کاملاً جدید جایگزین کرد که به راحتی قابل جایگزینی خواهد بود .

2  – سبد ماشین ظرف شویی شما لرزان است ؟ چرخ ها را عوض کنید

چرخ های گیر کرده یا گمشده بارگیری یا تخلیه ماشین ظرفشویی را با مشکل بسیار شدیدی مواجه میکند. تهیه برخی چرخهای جایگزین می تواند فکر بسیار مناسبی باشد . چرخ های قدیمی را می توان بیرون کشید و چرخ های جدید را با آن ها به می توان سهولت جابه جا کرد .

3 – شست و شو با قدرت انجام نمیشود و ضعیف است ؟ بازوهای اسپری را از حالت قفل خارج کنید

بازوهای اسپری قطعات پلاستیکی مسطحی هستند که با چرخش و پاشش آب به دور ماشین ظرفشویی ، شستشو و تمیز کردن ظروف را انجام می دهند . اگر ماشین ظرفشویی شما به طور موثر ظرف ها را تمیز نمی کند ، ارزش دارد که بازوهای اسپری را نگاهی بیندازید ، شاید آن ها  مسدود یا خراب شده اند وبه یادگی می توانید این مشکل را حل کنید . بازوهای اسپری را می توان به راحتی باز کرد و تمیز کرد و یا بازوهای جدید را در جای آن ها قرار داد . و فراموش نکنید که در هنگام قرار گرفتن در معرض بازوی اسپری ، آن ها را به بهترین شکل ممکن تمییز کنید .

تعمیرات مشکلات متوسط ماشین ظرف شویی

رفع این عیب ها ممکن است کمی بیشتر طول بکشد ، مراحل بیشتری را شامل شود یا نیاز به برداشتن برخی از پانل ها یا قطعات داخل دستگاه باشد.

با این وجود ، هیچ یک از آنها به دانش الکتریکی خاصی احتیاج ندارند ، بنابراین کسی که بخواهد آن را امتحان کند ، کاملاً در دسترس است.

برخی از تجهیزات اساسی مانند انواع مختلف پیچ گوشتی یا انبردست ممکن است مورد نیاز باشد ، اما بیشتر خانه ها از قبل این ابزارهای معمول تعمیرکاری را دارند.

1 – ظرف ها به درستی خشک نمیشوند ؟ پمپها را از حالت انسداد خارج کنید

پمپ تخلیه بخشی است که آب کثیف ماشین ظرفشویی را تخلیه می کند و به راحتی می تواند با تکه های شیشه شکسته یا ظروف یا تجمع مواد غذایی یا حتی مو مسدود شود. پمپ در پایین دستگاه یافت می شود و می توان آن را جدا کرد ، تمیز کرد و با سهولت نسبی دوباره کنار هم قرار داد. ماشین ظرفشویی باید به پشت خود متمایل شده و صفحه پایه آن را باز کرده و بردارید تا به پمپ برسد. بزرگترین چالش با این تعمیر به خاطر سپردن نحوه جمع آوری مجدد دستگاه پس از پاک کردن بقایای پمپ است. گرفتن عکس در تلفن می تواند برای مراجعه ی شما و برگرداندن پمپ به حالت ابتدایی مفید و موثر باشد.

2 – ماشین ظرف شویی چکه میکند ؟لولا و مهر و موم درب را تعمیر کنید

لولای درب اجازه می دهد تا درب به راحتی باز و بسته شود. بسیاری از درهای ماشین ظرفشویی دارای سیستم قرقره لولایی هستند که باعث می شود درب باز نشود و به زمین (یا پای شخص) برخورد نکند. اگر درب شل یا سنگین است و هیچ چیزی آن را متعادل نمی کند ، پانل های کناری را بردارید تا مکانیسم لولا را بررسی کنید. مشکل به احتمال زیاد پس از بازرسی مشخص خواهد شد. سپس می توانید جایگزینی برای قسمت معیوب تهیه کرده و یک فیلم تماشا کنید تا با روند دقیق تعمیرات دستگاه خود آشنا شوید.

3 – تلگراف شوینده خراب است؟ جایگزین بگیرید

توزیع کننده مواد شوینده کپسول ماشین ظرفشویی را تا محل مناسب چرخه برای آزاد کردن در محل نگه می دارد. در صورت خراب شدن تلگراف ، بسته نشدن و چفت نشدن آن را می توان از دستگاه خارج کرد و دستگاه جدیدی را در جای آن قرار داد . پانل جلوی ماشین ظرفشویی یا درب کمد در مورد ماشین ظرفشویی توکار ، باید برداشته شود و هرگونه اتصالات الکتریکی باید جدا شوند. با این حال ، قطع و بیرون کشیدن تلگراف قدیمی و اتصال مجدد دستگاه جدید دقیقاً به همان روش کار پیچیده ای نیست.

4 –  تعویض شیلنگ های ماشین ظرفشویی

دو شیلنگ وجود دارد که به پشت ماشین ظرفشویی شما متصل می شوند. شیلنگ پر کننده اجازه می دهد تا آب تمیز وارد دستگاه شود در حالی که شیلنگ تخلیه اجازه می دهد آب کثیف از دستگاه به داخل فاضلاب خارج شود. دانستن تفاوت بین این دو شیلنگ نیز برای نصب ماشین ظرفشویی موضوعی کلیدی است. این دانش هنگام خرید یک ماشین جدید مفید است زیرا در هزینه نصب شما صرفه جویی می کند. حتی هنگامی که خانه را تغییر می دهید ، بسیار مفیدتر است زیرا مجبور نیستیدهیچ ک مهندس لوازم خانگی را برای نصب ابزار الکترونیکی خود استخدام کنید .

مشکلاتی که برای رفع آن ها باید به متخصصین روی بیاورید

ماشین های ظرفشویی هر ساله پیشرفت  بیشتری می کنند. این موضوع در این دنیای رو به  پیشرفت ، به این معنی است که ماشین های ظرفشویی به طور فزاینده ای به الکترونیک و ماژول برد مدار چاپی (PCB) متکی هستند که آنها را کنترل می کند. تشخیص اشکال در ماژول های PCB دشوار است ، ممکن است تجهیزات ویژه ای لازم باشد و جایگزینی آنها بسیار گران است. اگر می دانید که ماژول PCB معیوب است ، هنوز ارزش بررسی یک مدل جدید را دارد ، اما ممکن است دریابید که این یک گزینه مقرون به صرفه یا مناسب نیست که خودتان آن را انجام دهید. در این صورت ، بسته به اینکه ماشین ظرفشویی شما از چه قیمتی و قدمتی برخوردار است ، ممکن است برای تعمیرات آن نیاز به حضور یک مهندس مخصوص در محل داشته باشد که تشخیص نوع خرابی را بدهد و تصمیم بگیرد که  شما نیاز دارید به طور کلی ماشین را تغییر دهید و یا قطعه ای از آن را مجددا تعویض نمایید .

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال و … می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
اتو بخار پرسی
نحوه عیب یابی و تعمیر اتو بخار پرسی
نحوه ورود به تلگرام وب
تلگرام وب چیست ؟ نحوه ورود به تلگرام بدون نصب نرم افزار
نحوه تشخیص و تعمیر دستگاه کپی
نحوه تشخیص و تعمیر دستگاه کپی
خرابی های رایج اسکنر و نحوه رفع آن ها
خرابی های رایج اسکنر و نحوه رفع آن ها
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر