آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه تعمیر ماشین لباسشویی

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار

با حجم لباس‌های زیادی که ماشین‌ لباسشویی می‌شوید، تعجب آور نیست که گاهی اوقات خراب شود یا عملکرد آن تا حدی پایین بیاید و لباس‌ها به اندازه کافی تمیز نشوند. ممکن است دستگاه پر از آب شود اما قادر به تخلیه نباشد. یا آبکشی نکند، پر از آب نشود و یا حتی نچرخد. ماشین لباسشویی شما ممکن در اوج عملکرد خود متوقف شود یا کاملاً از کار بیافتد. شاید بخواهید به جای اینکه با یک تکنسین لوازم خانگی تماس بگیرید، خودتان دست به آچار شوید و ماشین لباسشویی خود را تعمیر کنید. بیشتر مراحل تعمیرات ماشین لباسشویی فقط به ابزار ساده نیاز دارند که در هر خانه‌ایی یافت می‌شوند و توسط فردی که مهارت محدودی در تعمیر لوازم خانگی دارند نیز انجام شدنی است.

نحوه تعمیر ایرادات رایج ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی با کارایی بالا جز جدا نشدنی هر خانه است. همه برندهای تولید کننده ماشین لباسشویی سعی می‌کنند در طراحی‌های خود در هر مدل ایرادات قبلی را برطرف کنند و تولیدات خود را کامل‌تر از قبل وارد بازار کنند. اما معمولا تمام اجزا و نحوه عمکرد آن‌ها در برندهای مختلف ماشین لباسشویی تقریبا یکسان هستند، بنابراین علت خرابی و مشکل در شستشو در همه آن‌ها مشابه است و می‌توان به راحتی مورد بررسی قرار داد.

این وسیله برقی خانگی روزانه حجم لباس‌های زیادی را می‌شویید، بنابراین خرابی آن دور از تصور نیست. گاهی عمکلرد ضعیف ماشین لباسشویی دلیلی پیش و پا افتاده دارد که به راحتی قابل حل است. اما در صورت مشکلات پایه‌ایی مراجعه به یک تعمیر کار مجرب توصیه می‌شود. اگر خودتان دست به کار تعمیر ماشین لباسشویی شده‌اید، همیشه قبل از تعمیر، دوشاخه آن را از پریز جدا کنید، و مشکلات را مانند زیر بررسی کنید.

ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود

اساسی‌ترین و شایع‌ترین خرابی‌های ماشین لباسشویی روشن نشدن آن است: لباس‌ها را در ماشین لباسشویی قرار داده‌اید، دکمه پاور را فشار داده‌اید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. سیم برق پشت ماشین را بررسی کنید تا از وصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. به دلیل حرکات شدید ماشین لباسشویی، خصوصاً وقتی که لباس زیادی در ماشین لباسشویی ریخته‌اید، ممکن است ماشین از جای خود حرکت کنند یا بلرزد، وقتی ماشین حرکت می‌کند، ناخواسته سیم را از پریز جدا می‌شود.

سیم برق را بررسی کنید. ماشین را از برق بکشید و سیم آن را از نظر شکستگی یا محل فرسایش بررسی کنید. در صورت لزوم سیم را تعویض کنید.

درب را باز کنید و کلید درب و زبانه درب را که به سمت آن فشار می آورد بررسی کنید. سوییچ را فشار داده و رها کنید. اگر هنگام انجام این کار کلیک نشود، احتمالاً خراب است. ماشین را از برق بکشید، سوئیچ را بردارید، تست کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

رنحوه تعمیر ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شما لباس‌ها را خشک نمی‌کند

هنگامی که لباس‌ها در پایان چرخه شستشو هنوز خیس هستند، نشان دهنده این است که ماشین به خوبی نمی‌چرخد. این می‌تواند به دلیل نقص سوئیچ درب یا پیستون درب، سوختن شیر سوپاپ، سیم‌های آسیب دیده‌، شکستن یا فرسودگی تسمه درایو، یا تماس نامناسب تایمر باشد.

یکی از اقداماتی که در صورت خشک نشدن لباس‌ها می‌توانید انجام دهید، ریست کردن ماشین لباسشویی است. جهت ریست کردن دستگاه را ابتدا خاموش‌کرده و کابل برق آن را نیز از پریز بکشید. بعد از یک دقیقه دوشاخه ماشین لباسشویی را مجدداً به پریز بزنید. به تعداد دفعات ۶ بار و هر بار نیز به ‌اندازه ۱۲ ثانیه درب ماشین لباسشویی را باز و بسته کنید. با انجام این مراحل  ماشین لباسشویی ریست شده و ممکن است مشکل خشک‌ کن ماشین لباسشویی  برطرف شود. مراحل ریست کردن ماشین لباسشویی در دفترچه راهنمای دستگاه نیز موجود است.

عوامل دیگر مانند، قطع شدن برق خشک‌کن، خراب شدن ترانس برد الکترونیکی، خرابی موتور ماشین  لباسشویی، نرسیدن هوا به خشک‌کن، تنظیم نبودن خشک‌کن، عدم رعایت ظرفیت استاندارد ماشین لباسشویی، خرابی پمپ تخلیه، آبگیری نکردن لباسشویی، مسدود بودن شیلنگ تخلیه و فیلتر کف، منجر به عدم کارایی خشک‌کن ماشین لباسشویی می‌شود.

ماشین لباسشویی به درستی نمی‌چرخد

اگر لباسشویی مانند قبل نمی‌چرخد وکمی آرام‌تر و کند‌تر نسبت به قبل می‌چرخد چند مورد را بررسی کنید. ابتدا خرابی و یا شل شدن تسمه را چک کنید. شل شدن تسمه باعث می‌شود تسمه به فولی کاملا گیر نکند و دیگ ماشین لباسشویی آرام بچرخد. علت بعدی می‌تواند، خرابی خازن ماشین لباسشویی باشد. در صورت خرابی خازن راه انداز موتور ماشین لباسشویی محفظه لباسشویی نمی‌چرخد یا ضعیف می‌چرخد. در این حالت این مورد با تعویض خازن بر طرف می‌شود. خرابی قفل درب و بسته نشدن درست آن می‌تواند منجر به عدم چرخش دیگ ماشین لباسشویی شود. زیرا سیستم به درست بسته شدن درب دستگاه حساس است.

لرزش بیش از حد ماشین‌ لباسشویی

ابتدا احتمال دهید لرزش ماشین لباسشویی به دلیل بار بیش از حد است پس لباس‌ها را کم کنید. سپس دوباره چک کنید.

اگر دوباره متوجه لرزش شدید ماشین لباسشویی خود شدید، ممکن است ماشین شما به طور صحیح تراز نشده باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که جای ماشین لباسشویی محکم است. برای اینکه دستگاه به درستی کار کند، کف باید صاف، تراز و دارای استحکام کافی باشد تا بتواند ماشین لباسشویی سنگین و پر از آب را بدون انحراف در زیر بار تحمل کند.

ممکن است پدهای دمپر فرسوده یا لنت های اسنبر نیز ممکن است معیوب باشند.

در صورتی که ایراد از شف و بلبرینگ است، شفت و بلبرینگ باید توسط یک تعمیرکار ماهر ماشین لباسشویی تعویض شوند.

برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی کمک فنرهای تعبیه‌ شده است که در صورت خرابی باید آن‌ها را تعویض کرد.

تسمه نیز باید بررسی شود در صورت نیاز تعویض شود. خراب شدن قطعات داخلی مخزن نیز از جمله علل شایع لرزش بیش از حد ماشین لباسشویی است

پایه‌های ماشین لباسشویی را بررسی کنید. زیر ماشین لباسشویی را نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام پاها محکم روی زمین قرار گرفته‌اند. اگر یک یا هر دو پای جلو در کف زمین محکم نیستند، آنها را باز کنید (در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخید) تا زمانی که سفت شوند. توجه: پایه‌های جلویی باید تا حد ممکن کوتاه باشند. یک تراز را در بالای ماشین لباسشویی قرار دهید و در صورت نیاز پایه‌های جلو را کمی تنظیم کنید تا ماشین لباسشویی تراز شود.

برای محکم نگه داشتن پایه‌های جلوی مطمئن شوید درپوش لاستیکی دارند. در صورت عدم این درپوش‌ها، این قطعات را بخرید و نصب کنید. توجه: برای زیر پایه‌ها می‌توانید لنت‌های ضد لرزش تهیه کنید.

در صورت لزوم، ماشین لباسشویی را به سمت جلو کج کنید تا پاهای پشت تنظیم شوند. سطح را دوباره بررسی کنید و پاهای جلویی را دوباره تنظیم کنید. دستگاه را به برق متصل کنید و آن را خالی اجرا کنید.

آن را از مرحله خشک کن اجرا کنید تا ببینید آیا هنوز لرزش دارد. اگر باز لرزش دارد با یک تعمیرکار ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

ماشین لباسشویی شما نشت می‌کند

پودر یا مایع لباسشویی بیش از حد استفاده کرده‌اید

شلنگ‌ها شل شده‌اند و یا مسدود شده‌اند،  مخزن یا شیلنگ‌های ورودی خروجی آب می‌تواند علت نشت و سایر آسیب‌های مشابه باشد. اتصالات شیلنگ‌های ماشین لباسشویی را به شیر آب و پشت ماشین لباسشویی بررسی کنید. همچنین به دنبال شلنگ‌های فرسوده یا نشتی دار باشید. در صورت نیاز کوپل‌ها یا گیره‌های شیلنگ را محکم کنید یا کلاً شیلنگ‌ها را تعویض کنید. قبل از برداشتن شیلنگ ها حتماً آب را ببندید و پس از جدا کردن آنها را درون سطل تخلیه کنید.

ماشین لباسشویی از آب پر نمی‌شود

اگر به نظر می‌رسد که آب سرد و گرم با فشار خوبی وارد ماشین می‌شوند، اما ماشین به درستی از آب پر نمی‌شود، ابتدا از باز بودن شیر مطمئن شوید،‌ سپس موردی که باید چک شود شیلنگ های لاستیکی تأمین آب و صافی های ماشین لباسشویی است. به خاطر پارگی در شیلنگ و یا پیچ خوردگی یا گیر کردن جسم خارجی در آن، ممکن است شیلنگ مسدود شود و عدم آبگیری بیانجامد، همچنین صافی ها یا فیلترها نیز به دلیل نشست و تجمع رسوبات دچار گرفتگی شوند. سر شیلنگ‌ها را داخل یک سطل قرار دهید تا از فشار آب ورودی و مسدود نبودن مطمئن شوید. فشار آب ورودی باید در حدود 20 پاسکال باشد. بنابراین کم بودن فشار آب می‌تواند مشکل ایجاد کند.

ممکن است در طی چرخه پر شدن آب از طریق عمل سیفون آب تخلیه شود. این مورد را نیز چک کنید.

شیر برقی یا شیر ورودی آب را چک کنید. در صورت خرابی شیر ورودی آب که در پشت لباسشویی قرار دارد، دستگاه ممکن است به کندی از آب پر شده و یا اصلا پر نشود. برق آن را به کمک مولتی متر بررسی کنید. البته اندازه گیری ولتاژ باید در حین کار ماشین انجام شود پس خطرات برق گرفتگی وجود دارد، توصیه می‌شود توسط تعمیرکار ماهر انجام شود. در صورت خراب بودن شیر، شیر برقی تعویض شود. اگر برق به شیر نمی‌رسد ممکن است ایراد از تایمر یا برد الکترونیکی و سوئیچ کنترل سطح آب باشد. اگر ایرادی در تایمر یا برد باشد، در این صورت تعویض تایمر یا برد توصیه می شود.

اطمینان حاصل کنید که اتصال شلنگ تخلیه به لوله ارتفاع مناسبی دارد. وجود شکاف هوا بین شلنگ تخلیه و لوله است که از جریان برگشتی جلوگیری می‌کند.

دلیل دیگر پر نشدن ماشین لباسشویی ممکن است خراب بودن کلید سطح آب، تایمر یا انتخاب دما باشد.

اگر ماشین لباسشویی شما بیش از حد پر می‌شود، ممکن است سوپاپ ورودی آب یا سوئیچ سطح آب معیوب شده باشد.

خراب شدن دریچه ورودی آب باعث نشت آب در مخزن لباس می‌شود. یک سوئیچ سطح آب معیوب نمی‌تواند سطح صحیح آب در مخزن را تشخیص دهد و سیگنال خاموش شدن آب را بدهد و در نتیجه سرریز می‌شود.

آب به درستی تخلیه نمی‌شود

فیلتر تخلیه در زیر ماشین است و پرزها را می‌گیرد، در صورت مسدودی این فیلتر ماشین لباسشویی، تخلیه آب به درستی انجام نمی‌شود.

پمپ تخلیه آب دستگاه را به بیرون تخلیه می‌کند و اگر معیوب شده باشد امکان تخلیه آب وجود ندارد و تعویض آن ضروری است.

گرفتگی شلنگ تخلیه، تسمه محرک فرسوده و خرابی برد الکترونیکی نیز از جمله عوامل عدم تخلیه درست آب ماشین لباسشویی است

اگر آب در مخزن بماند و به درستی تخلیه نشود، می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

ماشین آب سرد ندارد

شیر آب سرد ممکن است بسته باشد یا رسوب در شیر ایجاد شده است.

ماشین لباسشویی بعد از آبگیری کار نمی‌کند یا اصلا خاموش نمی شود

ممکن است ماشین لباسشویی بعد از آبگیری یک مدت کوتاه کار کند و خاموش شود و یا اصلا خاموش نشود یا دیر خاموش شود. در این حالت، المنت یا سنسور المنت را که داخل دیگ قرار دارد را باید بررسی کرد. ابتدا باید مشخص شود المنت ماشین لباسشویی در جلو دیگ قرار دارد یا در پشت آن.

هیدرواستات، پلاتین های مربوط به تغذیه موتور تایمر را بکار نمی‌اندازد. در صورت مشاهده عیب در هیدرواستات آن را تعویض کنید. سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر را بررسی کنید در صورت قطعی آن را تعویض کنید.

اگر موتور تایمر ماشین لباسشویی خراب باشد و کار نکند، باید آن را تعویض نمود. در صورتی که موتور کار می‌کند اما چرخ دنده‌ها خراب هستند، باید نسبت به تعویض چرخ دنده معیوب اقدام کرد.

ممکن است خازن معیوب یا سیم‌های رابط خازن خراب باشد، یا تمسه بیش از حد سفت شده که باید رکلاژ شود. در صورت خرابی صفحه پلاتین آن را تعویض کنید.

روش تعمیر ماشین لباسشویی

 

چراغ ماشین لباسشویی روشن می شود اما کار نمی‌کند

 

موتور تایمر را بررسی کنید سیم‌های موتور تایمر را باز کنید و آن را مستقیما به برق بزنید، در صورتی که موتور کار نکرد باید موتور تایمر عوض شود.

مورد دوم که باید به آن شک کرد چرخ دنده‌های ماشین لباسشویی هستند، که در صورت خرابی حرکت موتور به محور تایمر انتقال نمی‌دهند، شاید بهتر باشد چرخ دنده‌ها تعویض شوند.

 

در ماشین لباسشویی خاموش آب جمع می‌شود

عدم کارایی شیر برقی ماشین لباسشویی علت اصلی جمع شدن آب در ماشین است. زیرا عملکرد دستگاه به گونه‌ای است که در صورت وصل بود  شیر آب به ماشین لباسشویی و باز بودن آن، نباید  آبی وارد دستگاه ‌شود تا زمانی که استارت برنامه‌های ماشین لباسشویی زده شود. بعد از شروع کار ماشین لباسشویی، برد لباسشویی به شیر برقی فرمان می‌دهد و مگنت آن دریچه ورودی را باز می‌کند و آب وارد دستگاه می‌شود و بعد از پر شدند در حد مجاز دوباره برد دستور قطع آب را می‌دهد. شیر برقی با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شود پس باید شیر برقی متناسب با ماشین خود را تهیه کنید و آن را تعویض نمایید.

نشتی آب به بیرون از ماشین لباسشویی

لاستیک دور درب را بررسی کنید، به دلیل استفاده نامناسب از ماشین لباسشویی ممکن است لاستیک سوراخ شده باشد. و یا املاح موجود در آبی که در قسمت پایین لاستیک ماشین لباسشویی بعد از شستشو جمع می‌شود نیز آن را سوراخ می‌کند. می‌توانید لاستیک را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا قسمت سوراخ شده در قسمت بالا قرار گیرد و یا آن را بطور کل تعویض کنید.

مخزن را بررسی کنید در صورت وجود سوراخ آن را تعویض نمایید

محل اتصال شیلنگ ورودی به شیر برقی مشکل دارد باید به درستی وصل شود.

وجود سوراخ در لوله خرطومی متصل کننده مخزن به پمپ نیز یکی از علل نشت آب است که باید نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام کنید.

اگر مشکل در کاسه نمد ماشین لباسشویی است. در این صورت از پشت مخزن زیر یاتاقان آب بیرون می‌ریزد. بعد از خاموش کردن ماشین لباسشویی آب آن را تخلیه کنید. تسمه و پولی بزرگ را باز کرده، محور بلبرینگ و کاسه نمد را نیز در بیاورید، کاسه نمد را تعویض کنید.

اگر شیلنگ خروجی ماشین لباسشویی سوراخی شده است آن را تعویض کنید.

شاید نشتی از پمپ آب باشد. پمپ تخلیه یک لاستیک دارد که به دلیل پوسیدگی می‌تواند باعث نشت ماشین لباسشویی شود. وجود مقداری آب، حتی مقداری کم در اطراف پمپ تخلیه نشان دهنده علت نشت آب از ماشین لباسشویی به دلیل خرابی پمپ است.

رسوب گرفتگی جاپودری ماشین لباسشوی نیز از جمله علل نشت آب از ماشین لباسشویی است. جرم‌ها در جای پودر ماشین لباسشویی باعث می‌شود فشار آب ورودی از شیر برقی به مخزن پودر ماشین لباسشویی زیاد شود و باعث شود آب به خارج از جاپودری بیرون بزند. همچنین استفاده زیاد از مواد شوینده نیز می‌تواند  علت خروج آب باشد.

آب ماشین لباسشویی گرم نمی‌شود

ترموستات یا سنسور مشکل دارد، ترموستات در ماشین لباسشویی وظیفه ثابت نگه داشتن دمای آب را بر عهده دارد. در صورت خرابی ترموستات و یا سیم ‌های متصل به آن تنظیم انجام نمی شود.

یک دلیل گرم نکردن آب در ماشین لباسشویی، قطعه هیدروستات است. هیدروستات تنظیم کننده سطح آب را در ماشین لباسشویی است.

ممکن است که زمان شست و شو به روش دستی آب به خوبی گرم شود اما در برنامه دیگر آب گرم نشود در این صورت به تایمر ماشین لباسشویی شک کنید. در صورت خرابی تایمر، باید از روی برد جدا شود و آن را تعمیر کرد.

عدم اتصال شیلنگ آب گرم، مسدودی و یا پیچ و تاب خوردگی  آن را بررسی کنید

شیربرقی آب سرد و آب گرم در ماشین لباسشویی را تامین می‌کند. شیر برقی دارای دو بوبین می باشد که وظیفه باز کردن دریچه ی ورودی آب را برعهده دارد. بررسی نمایید که جریان برق به بوبین شیربرقی وصل باشد. اگر شیر برقی بطور کامل خراب است باید تعویض شود.

برخی از ایرادات رایج در ماشین لباسشویی در این پست گفته شد. برای تشخیص علت هر کدام از این مشکلات ایجاد شده باید با دقت تمام موارد گفته شده را بررسی کنید. برای رفع عیوب و ایرادات کوچک دست به کار شوید خودتان تعمیراتی را که می‌توانید انجام دهید را با دقت و طبق نکات دفترچه راهنما ماشین لباسشویی انجام دهید. اما تعمیرات تخصصی را بهتر است به تعمیرکاران ماهر و نمایندگی برند ماشین لباسشویی خود بسپارید تا یک مشکل کوچک به مشکلی بزرگ تبدیل نشود.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات لباسشویی می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
سیستم عامل iOS 13
بررسی قطع شدن تماس ها در سیستم عامل iOS 13 و راه حل آن
تعمیرات موبایل در خارج از کشور
بازار کار و درآمد شغل تعمیرات موبایل در خارج از کشور
بازار کار تعمیرات لپ تاپ و سرمایه مورد نیاز
بازار کار تعمیرات لپ تاپ به همراه سرمایه مورد نیاز
نحوه ورود به تلگرام وب
تلگرام وب چیست ؟ نحوه ورود به تلگرام بدون نصب نرم افزار
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر