آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

بررسی مشکلات متداول یخچال

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
یخچال

یخچال از جمله لوازم خانگی است که بصورت شبانه‌روزی کار می‌کند و غذای شما را تازه نگه می دارد. به دلیل استفاده زیاد، فرسودگی این وسیله خانگی دور از انتظار نیست و مانند هر وسیله الکترونیکی یا مکانیکی دیگر، یخچال شما نیز هر ازگاهی دچار مشکل می‌شود. عموما مشکلاتی مانند مشکل خنک کننده‌، یخ زدایی، اشکال در سیم‌کشی‌ها، خراب شدن صفحه تخلیه‌، جرقه زدن سوکت‌، مشکل بسته شدن درب و غیره در یخچال رخ می‌دهد که به سرویس تعمیرات نیاز دارد. برای کمک به شما در تشخیص مشکلات یخچال ، برخی از مشکلات متداول یخچال را بررسی می‌کنیم.

مشکلات متداول یخچال چیست

یخچال فضای ذخیره‌سازی مناسبی برای غذاهای تازه و مواد منجمد را فراهم می‌کند و مواد مورد نیاز شما برای تهیه غذاهای دوست داشتنی و خوشمزه را نگه‌داری می‌کند. یخچال و فریزر با عملکردی مناسب یکی از لوازم اصلی در هر آشپزخانه هستند. برخی اوقات یخچال شما مانند هر لوازم خانگی دیگر دچار مشکل می‌شود و ممکن است مثل سابق کار نکند و متوجه شوید مواد غذایی درون آن فاسد و غیر‌قابل استفاده شده است. برخی از مشکلات را در منزل می‌توانید رفع کنید، اما برخی دیگر برای رفع به یک متخصص نیاز دارند. در اینجا رایج‌ترین مشکلات یخچال و آنچه می‌توانید در مورد آنها انجام دهید آورده شده است.

یخچال شما دیگر کار نمی‌کند

یخچال به طور شبانه‌روزی کار می‌کند و اگر برای حتی چند ساعت از کار بایستد فاجعه رخ می‌دهد. تمام آنچه در یخچال نگه‌داری کرده بودید خراب و غیر قابل استفاده می‌شوند. اگر یخچال شما ناگهان از کار افتاد و دیگر روشن نشود باید بررسی کنید که ایراد آن از کجاست. چند دلیل عمده برای از کار افتادن ناگهانی یخچال وجود دارد.

در صورتی که یخچال شما روشن نمی‌شود، همیشه توصیه می‌شود ابتدا فیوز مینیاتوری یا MCB را بررسی کنید. بروز نقص در فیوز مینیاتوری یخچال می‌تواند دلیل اصلی خرابی یخچال باشد. در چنین شرایطی با یک متخصص تعمیر یخچال تماس بگیرید.

زمانی که یخچال از کار می‌افتد، ممکن است برق کافی به یخچال نرسد، یا ولتاژ در حد مجاز نیست. جریان و ولتاژ خروجی را با دستگاه ولتاژ سنج بررسی کنید.

نقص موتور دلیل اصلی کار نکردن یخچال است. در بسیاری از موارد، یخچال فوراً خاموش می‌شود یا به هیچ وجه روشن نمی‌شود. در این صورت موتورها خراب شده است. در چنین شرایطی، با یک متخصص تعمیر یخچال تماس بگیرید.

کمپرسور قلب یخچال است که وظیفه چرخه تبرید را دارد. اگر یخچال از کار افتاده باشد، ممکن است کمپرسور ایراد داشته باشد. کمپرسور یخچال موتوری است که مبرد یا گاز خنک‌کننده را فشرده می‌کند و مبرد را از طریق سیم‌های اواپراتور یا جایخی و کندانسور به گردش در می‌آورد. ممکن است وجود ایراد در کمپرسور یخچال باعث خاموش شدن یخچال شود. تمیز نگه داشتن و روغن زدن به کمپرسور می‌تواند از مشکلات مربوط به راه‌اندازی یخچال جلوگیری کمک کند.

در پشت یخچال سیم‌های کندانسور را می‌توانید مشاهده کنید این سیم‌ها گاز فشار بالا با دمای بالا را به مایع با فشار بالا تبدیل می‌کند. در طی این تبدیل، سیم پیچ‌های کندانسور یخچال گرمای زیادی را از انتها منتشر  می‌کنند. اگر روی سیم‌های کندانسور را خاک زیادی گرفته باشد، ممکن است گرما به خوبی آزاد نشود و یخچال به طور کارآمد کار نکند یا از کار بیافتد.

اگر یخچال، گاز خنک‌کننده کافی نداشته باشد، ممکن است روشن نشود یا به درستی کار نکند. گاز خنک‌کننده یخچال از طریق سیم‌های اواپراتور به گردش در می‌آید و هوای جاری بر روی آن را خنک می‌کند و در نهایت هوای سرد را به قسمت داخلی یخچال می‌فرستد. بنابراین وقتی میزان این مبرد کم شود، ممکن است یخچال به درستی کار نکند. ما به شما توصیه می‌کنیم برای پر کردن گاز یخچال با یک متخصص تعمیر یخچال مشورت کنید.

با روشن شدن یخچال، ترموستات سیگنالی را به رله استارت می‌فرستد تا کمپرسور را تحریک کرده و چرخه تبرید یخچال را شروع کند. اما هنگامی که رله استارت یخچال خراب می‌شود، چرخه تبرید شروع نمی‌شود و در برخی موارد یخچال حتی روشن نیز نمی‌شود.

خرابی ترموستات نیز یکی از دلایل اصلی مشکل کار نکردن یخچال است. یک ترموستات معیوب نمی‌تواند سیگنال شروع را به رله استارت منتقل کند و در نتیجه یخچال روشن نمی‌شود.

آب سردکن یخچال از کار افتاده است

یخچال‌های مدرن دارای آب سردکن هستند، بنابراین برای یک لیوان آب مجبور نیستید هر بار یخچال را باز و بسته کنید. لوازم خانگی مدرن تمایل به ایجاد اشکالات فنی دارند و دستگاه‌ آب سردکن یخچال نیز از این قاعده مستثنی نیست. برطرف کردن مشکلات آب سردکن یخچال کار دشواری است و بیشتر اوقات برای شناسایی ریشه مشکل نیاز به یک متخصص تعمیر یخچال است.

در این صورت ممکن است لوله تأمین آب درب یخ زده یا مسدود شده باشد.

فشار آب از منبع تغذیه بسیار کم است.

برد کنترل مرکزی کلیه عملکرد آب سردکن یخچال را مدیریت می‌کند. اگر برد کنترل مرکزی آب سردکن یخچال دچار نقص شود، آب سردکن یخچال از کار می‌افتد.

مهمترین دلایل نشت آب از یخچال

در یخچال و فریزر پشت کشوها یک سوراخ تخلیه وجود دارد. این سوراخ‌ به سینی تبخیر بالای کمپرسور می‌رسد. در عملکرد طبیعی یخچال آب تبرید شده به داخل این سوراخ می‌ریزد. وقتی این سوراخ توسط گرد و خاک یا ماده غذایی مسدود شود، آب به داخل یخچال بر می‌گردد و به بیرون نشت پیدا می‌کند. این سوراخ برای پیدا کردن عامل انسداد چک شود و آن را تمیز کنید.

در صورت نشت آب از یخچال، مخزن تخلیه می‌تواند دچار مشکل شده باشد. ظرف تخلیه زیر یخچال و نزدیک کمپرسور قرار دارد. در طول چرخه یخ‌زدایی یخچال، یخ جمع شده بر روی سیم پیچ‌های خنک کننده ذوب شده و از یک سوراخ  به داخل ظرف تخلیه می‌ریزد. گرمای حاصل از کندانسور این آب را تبخیر کرده و از جاری شدن آب از ظرف تخلیه جلوگیری می‌کند. اما هنگامی که ظرف تخلیه شکسته شده باشد، آب از ظرف خارج می‌شود و به بیرون نشت پیدا می‌کند.

صداهای غیر معمول از پشت یخچال

اگر یخچال شما صدای بلندی ایجاد می‌کند، می‌توان فن کندانسور یخچال را مقصر دانست. در یخچال‌های بدون یخ، یک فن کندانسور نزدیک کمپرسور در پایین یخچال قرار دارد. فن کندانسور هوا را روی سیم‌های کندانسور گردش می‌دهد تا گرمای تولید شده در فرآیند فشرده‌سازی گاز یخچال را از بین ببرد. این احتمال وجود دارد که عاملی موجب انسداد شده باشد و در نتیجه مانع از حرکت آزادانه فن کندانسور شود، این احتمال نیز وجود دارد که پره‌های فن کندانسور فرسودگی شده باشد، یا موتور فن از کار افتاده باشد. در این صورت بهتر است فن کندانسور یخچال تعویض شود.

اگر یخچال شما صدای بلندی ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد از قسمت فریزر می‌آید، ممکن است فن اواپراتور مشکل داشته باشد. فن اواپراتور در قسمت فریزر قرار دارد که هوای خنک را در قسمت محفظه مواد غذایی به گردش در می‌آورد. احتمال فرسوده شدن یا شل شدن پره‌های فن اواپراتور یخچال وجود دارد، حتی ممکن است ایراد از شفت موتور فن باشد که آزادانه نمی‌چرخد. بعضی اوقات به دلیل یخ‌زدایی، یخ روی پره فن رسوب می‌کند،‌ این رسوبات از حرکت آزاد پره‌ها جلوگیری می‌کند. تمام این موانع که منجر به عدم حرکت آزاد فن اواپراتور می شوند، تولید صدایی بلند می‌کنند.

اگر یخچال شما صدای خیلی بلندی ایجاد می‌کند به نظر می‌رسد کمپرسور قدیمی شده است. معمولا کمپرسورها سر و صدا دارند. اما اگر سر و صدا از حد معمول بلندتر شود، ممکن است کمپرسور یخچال مشکل داشته باشد. اگر سر و صدا همچنان بدتر شود، این نشانه این است که کمپرسور در آینده نزدیک کاملا از کار می‌افتد.

اگر یخچال در هنگام پر شدن یخ ساز سر و صدای زیاد تولید می‌کند، ممکن است شیر ​​آب ورودی یخچال ایرادی داشته باشد. سر و صدا می‌تواند ناشی از انسداد دریچه ورودی توسط رسوبات آب باشد. در چنین شرایطی شیر باید تعویض شود.

چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

در قسمت جا‌یخی یا فریزر یخچال سیم پیچ اواپراتور و فن وجود دارد. خنک‌سازی ضعیف می‌تواند نتیجه یخ زدگی بیش از حد در کویل‌های تبخیری باشد. وقتی یخ‌‌ها روی سیم‌های اواپراتور یخچال جمع شوتد، حالت عایق می‌گیرد. به همین دلیل فن نمی تواند هوا را روی سیم پیچ‌های یخ زده به جریان بیاندازد. البته ممکن است مقدار کمی هوای خنک در یخچال وجود داشته باشد که دلیل آن همان یخ‌های روی سیم پیچ‌ها است، اما هوا روی سیم پیچ ها جریان ندارد. این یخ‌‌ها باید توسط یخ‌زدایی دستی یا یخ‌زدایی خودکار (در یخچال های فریزر بدون یخ‌زدگی) برای خنک‌سازی مناسب داخل یخچال از بین برود. .

فن هوا را از فریزر به قسمتهای دیگر داخل یخچال می‌رساند. هنگامی که فن اواپراتور متوقف می شود‌، نمی‌تواند هوای خنک را در قسمت محفظه مواد غذایی به گردش در‌آورد. به همین دلیل فریزر سرد است اما بخش محفظه مواد غذایی خنک نمی‌شود.

در هر یخچال و فریزر بدون یخ‌زدگی سیستم یخ‌زدایی خودکار وجود دارد که چرخه خنک‌سازی و یخ‌زدایی را کنترل می‌کند. این سیستم دو جز دارد، تایمر یخ‌زدایی و هیتر یخ‌زدایی.

یک تایمر یخ‌زدایی، یخچال را بین حالت خنک‌کننده و یخ‌زدایی سوئیچ می‌کند. اگر تایمر یخ‌زدایی یخچال به هر دلیلی خراب شود و در حالت خنک‌کننده متوقف شود، باعث جمع شدن یخ بیش از حد روی سیم پیچ‌های اواپراتور می‌شود، بنابراین جریان هوا کم می‌شود. هنگامی که در حالت یخ‌زدایی متوقف شود، تمام یخ‌ها ذوب می‌شود و به چرخه خنک کننده بر نمی‌گردد. هیتر یخ‌زدایی یخچال، یخ زدگی ایجاد شده بر روی سیم پیچ اواپراتور را ذوب می‌کند. اما اگر هیتر خراب شود، بیش از حد یخ‌ روی سیم پیچ ها جمع می‌شود، در این صورت جریان هوای خنک داخل یخچال کاهش می‌یابد.

بنابراین وقتی هر دو مورد از کار بیفتند، یخچال نمی‌فهمد چه موقع باید خنک شود و چه زمانی باید یخ‌زدایی انجام دهد.

کمپرسور قلب چرخه تبرید است. وقتی به درستی کار نکند، فرآیند خنک‌سازی حتی شروع نمی‌شود. وظیفه کمپرسور فشرده‌سازی مبرد از حالت بخار خنک کم فشار به بخار داغ فشار قوی است. سپس این مبرد فشرده به صورت بخارهای فشار قوی گرم از طریق کندانسور که در آن بخار تبدیل به مایع متراکم می‌شود، جریان می‌یابد. سپس این مایع از طریق سیم پیچ‌های اواپراتور یخچال جریان می‌یابد و به بخار کم فشار خنک تبدیل می‌شود. هوا بر روی سیم پیچ‌های خنک‌کننده جریان می‌یابد و یخچال را خنک نگه می‌دارد. بنابراین وقتی کمپرسور خراب شده باشد، چرخه تبرید شروع نمی‌شود.

اگر کمپرسور قلب یخچال باشد، مبرد یا گاز یخچال خون چرخه خنک کننده است. نشت مبرد یا مبرد کم فشار نیز باعث می‌شود داخل یخچال خنک نشود‌.

هنگامی که مبرد گرم فشار قوی در کندانسور متراکم می‌شود، در طی این تبدیل گرمای زیادی آزاد می‌کند. اما وقتی سیم پیچ های کندانسور کثیف و پر از گرد و خاک شود، گرما به درستی از سیم پیچ خارج نمی‌شود. این گرما در داخل یخچال می‌ماند و باعث کاهش خنکی یخچال می‌شود.

در یخچال یک فن کندانسور وجود دارد که هوای گرم را از یخچال خارج می‌کند. بنابراین هنگامی که خراب شود هوای گرم نمی‌تواند خارج شود و در داخل یخچال باقی می‌ماند. به همین دلیل دمای داخل یخچال افزایش می‌یابد. معیوب بودن موتور فن یا پره‌های فن باعث جلوگیری از عملکرد صحیح فن کندانسور می‌شود.

رله استارت، دستگاه کوچکی است که در نزدیکی کمپرسور قرار دارد و در راه اندازی یخچال به کمپرسور کمک می‌کند. اگر رله استارت ایراد پیدا کرده باشد، کمپرسور شروع به کار نمی‌کند و بنابراین فرآیند خنک‌سازی در یخچال شروع نمی‌شود.

ترمیستور سنسوری است که دمای هوای داخل یخچال را با کنترل شروع و توقف چرخه خنک‌سازی مدیریت  می‌کند. اگر ترمیستور یخچال از کار بیفتد، یخچال اصلاً خنک نمی شود یا به طور مداوم خنک می‌شود.

یخ‌ساز در یخچال‌ها از هر نوع که باشند عملکرد و مشکلات مشابهی دارند. برای یخ‌سازی در هر یخچال سه شرط لازم است. آب در یخ ساز موجود باشد، دمای داخل فریزر یا جایخی و همچنین ولتاژ ورودی مناسب باشد.

دمای مطلوب برای یخ‌سازی صفر درجه سانتیگراد یا کمتر است. هنگامی که دمای داخل یخ‌ساز یا فریزر مناسب باشد، ولتاژ به دریچه ورودی آب ارسال می‌شود و اجازه می‌دهد آب به یخ‌ساز وارد شود. در مدل‌هایی که منبع آب ورودی و یخ ساز ندارند، سینی‌های یخ به صورت دستی پر از آب می‌شوند و در یخچال نگهداری می‌شوند. وقتی دما مناسب باشد، یخچال شروع به تولید یخ می‌کند. و وقتی آب به اندازه کافی یخ زد، روند انجماد متوقف می‌شود، اما درجه حرارت در حالت مطلوب نگه داشته می‌شود تا یخ را ریز و یخ زده نگه دارد.

در حالتی که یخ‌های تولید شده کوچک یا توخالی باشند این امکان وجود دارد که به دلیل فشار کم شیر به دریچه ورودی یا هرگونه انسداد در لوله آب، مقدار آب لازم به یخ‌ساز نرسد و از این رو مکعب‌های کوچک یا توخالی یخ ایجاد شود. با بررسی فشار آب رسیده به شیر ورودی می‌توان این مشکل را اصلاح کرد. اما اگر فشار آب یخچال خوب باشد، ممکن است انسدادی در شیر ورودی یخچال ایجاد شده باشد.

خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد که یخ‌ساز اصلاً یخ درست نمی‌کند. یک دلیل احتمالی این است که هیچ آبی برای تولید یخ وارد یخ‌ساز نمی‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آب در داخل لوله حمل آب به یخ‌ساز، منجمد شده باشد. دلیل دیگر این است که درجه حرارت داخل یخچال برای تولید یخ توسط یخ‌ساز مناسب نیست.

قسمت فریزر یخچال سرد است اما غذا به اندازه كافی خنك نمی‌شود

اگر قسمت فریزر سرد است اما غذا گرم است، احتمال یخ‌زدگی کویل‌های اواپراتور یخچال وجود دارد. هر یخچال و فریزر دارای یک سری سیم پیچ خنک کننده است که کویل اواپراتور نامیده می شود. یک فن کوچک در نزدیکی این سیم پیچ‌ها نصب شده است. این فن هوا باعث جریان هوا روی سیم پیچ‌های اواپراتور می‌شود و هوای خنک را در قسمت غذا پخش کرده و باعث خنکی غذاهای داخل یخچال می‌شود. اما در طول چرخه خنک کننده، یخ روی سیم پیچ‌های اواپراتور جمع می شود. یخ جمع شده توسط هیتر یخ‌زدایی ذوب‌ می‌شود. در صورتی که هر کدام از قسمت‌های هیتر یخ‌زدایی یعنی هیتر، ترموستات یا تایمر یخ زدایی خراب شود، یخ‌های روی سیم پیچ‌ها ذوب نمی‌شود و در نهایت هیچ هوایی از سیم پیچ‌ها عبور نمی‌کند تا محفظه نگه‌داری غذا را خنک کند.

ممکن است به هر دلیلی فن کوچک نزدیک سیم پیچ‌های اواپراتور معیوب شده باشد. وظیفه این فن این است که هوا را از روی کویل‌های اواپراتور یخچال در قسمت محفظه نگه‌داری غذا پخش می‌کند. در صورت خرابی موتور فن، هوایی برای عبور از طریق سیم پیچ وجود ندارد و در نهایت در قسمت محفظه نگه‌داری غذا هوای خنک وجود ندارد.

لامپ داخل محفظه یخچال روشن نمی‌شود

لامپ داخل یخچال به شما کمک می‌کند داخل آن را ببینید. اما ممکن است به هر دلیلی آسیب دیده باشد. در بیشتر موارد لامپ معیوب شده است و به راحتی جایگزینی می‌شود. اگر چراغ پس از تعویض هنوز کار نمی‌کند، به احتمال زیاد برد چراغ یا سوکت مشکلی دارد و بهتر است توسط یک متخصص تعمیر یخچال بررسی شود.

غذاها در یخچال یخ می‌زنند

اگر ترموستات کنترل دما به درستی کار نکند، ممکن است باعث شود سیستم مبرد بیش از زمان لازم کار کند و یخچال بیش از حد سرد شود. باید ترموستات را بررسی کرده و آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

اگر ترمیستور معیوب باشد، ممکن است کمپرسور و فن اواپراتور بیش از حد کار کنند و یخچال و فریزر خیلی خنک شود.

اگر برد کنترل معیوب باشد، ممکن است ولتاژ مداوم را به موتورهای کمپرسور یا فن بفرستد. یک تعمیرکار می‌تواند این مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کند.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ظرفشویی و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
تعمیرات موبایل در خارج از کشور
بازار کار و درآمد شغل تعمیرات موبایل در خارج از کشور
بررسی طراحی آیفون 12
بررسی و مشکلات آیفون 12
اتو بخار پرسی
نحوه عیب یابی و تعمیر اتو بخار پرسی
دیر شارژ شدن galaxy s8
علت دیر شارژ شدن galaxy s8 و مشکلات باتری
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر